Berlingske Business
17:42

Ledere skal lære strategi

(PARIS)Mange danske erhvervsledere er så bundet til de daglige opgaver, at de ikke kan overskue at tænke en eneste tanke

om strategien. Men det kan blive dyrt ikke at tage de rigtige beslutninger.


Den opsang kommer administerende direktør

for SAS Institute i Danmark Mogens Reinweich med. På SAS'''' årlige brugerkonference SEUGI i Paris var der rig mulighed for

at høre om, hvordan den sorfware og de serviceydelser SAS leverer, gør det muligt for virksomheder at omforme data til

brugbar viden.


- Hvis virksomhederne endelig laver en strategi sker det ofte i en weekend i et sommerhus. Strategien kommer så

op på væggen - og så regner man med, at tingene sker af sig selv. Men strategien hænger bare der på

væggen - og der sker ikke en skid, fastslår Mogens Weinreich resolut.


Ansatte i virksomhederne skal kunne se, hvad

de skal gøre i forhold til en bestemt strategi. Derfor skal det kunne måles, når tingene udvikler sig.


- Det

er jo vigtigt, at virksomheden ikke bare skærer 10 procent ned over hele linjen, når der er behov for at spare. Vi kan

finde ud, hvor det rent faktisk gør mest ondt. Vi kan finde ud, hvilke 2-3 produkter, der faktisk bliver tabt penge på.

På den måde kan der gøres op med gynger og karusseller ved at finde sandheden, konkluderer den danske SAS-direktør.









Også

gode ledere

SAS'''' slagord er netop: The Power To Know. Og missionen er netop, at SAS skal levere IT-produkter til virksomhederne, så

de kan træffe de rigtige beslutninger. Marketingschef Jim Nielsen supplerer:


- Mange beslutningsledere har bind for øjnene,

når de træffer beslutninger. Fordi de ikke har den nødvendige viden. Man kan klandre dem for, at de ikke tager

tyrene ved hornene - og reelt finder ud af, hvad virksomheden har behov for. De tænker kun på dagen og vejen - og slukker de

mest nødvendige ildebrande.


Faktisk er SAS i Danmark det marked, der kører bedst i hele verden. Så Mogens

Reinweich har også ros til mange ledere i dansk erhvervsliv.


- Danskerne er rimelig dygtige og veluddannede. Men vi har

også nogle gode uddannelsesmiljøer i Danmark, hvor mange lærer SAS at kende. Faktisk er der mange små og

mellemstore virksomheder, der rekrutterer SAS-folk fra læreranstalterne. Så får de personer ind, der er funktionsklare

fra dag et, siger han.


SAS pointerer, at det ikke kun er store virksomheder, der kan få noget ud af SAS'''' produkter og serviceydelser.

Har virksomheden bare rimeligt med data, så kan softwaren bruges. F.eks er Mezzanin Kapital a/s med seks ansatte kunder.


SAS

Institute har ligefrem et udrykningskorps, der rykker ud.


Det har Bon'''' A Parte i Jylland benyttet sig af. De brugte penge på

at sende kataloger ud til alle husstande i Danmark. Men de ville finde ud af, hvem, der rent faktisk købte deres postordretøj.

Og de kunder får så i dag kataloget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen