Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Lavere Apple-priser hjælper - lidt - på ursalget

pix-Apple Watch
Apples topchef, Tim Cook, forsøger nu at tale Watch-smarturene op (billedet), men der er ikke det helt store salg i urene, som ikke mange finder så smarte. Arkivfoto: Drew Angerer, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Apples topchef siger, at det går godt med salget af Watch-smarturene lige nu, hvor priserne er sat ned og markedsføringen skruet op, men næsten hver tredje gider ikke at bruge det ur, som de ellers havde købt.

Efter et kæmpe fald ser salget af Apples Watch-smartur ud til at gå lidt bedre, efter at der er kommet nyt design, priserne er blevet sat ned, og der har været reklameret heftigt for dem.

De såkaldte smarture lider imidlertid under, at ikke mange finder dem smarte og derfor ikke gider at gå med dem, uagtet at de f.eks. kan vise indkomne beskeder, måle puls og tage en samtale, uden at man behøver at fiske den telefon, som de fleste af dem ikke kan fungere foruden, op ad lommen.

pix-Gear S3

Mange er skuffet over deres ure eller armbånd. 29 procent gider ikke at bruge uret, og 30 procent dropper fitnessarmbåndet, fordi de ikke synes, at de kan bruges til noget fornuftigt, fordi de bliver trætte af dem, eller fordi de går i stykker. Det viser en undersøgelse, som analysehuset Gartner, der følger teknologimarkederne tæt, har gennemført blandt 9.600 brugere i Australien, USA og Storbritannien.

Tim Cook: Det går fint

Gartners kollega, analysehuset IDC, anslår, at salget af Apple Watch faldt med 71 procent i tredje kvartal, men Apples topchef, Tim Cook, siger til nyhedsbureauet Reuters, at salget nåede nye højder i første uge af julehandelen, uden at han sætter tal på.

Smarturene er blevet en skuffelse, selv om visse af de store elektronikproducenter nu er nået til fjerde udgave af dem. De fænger bare ikke, og mange vil ikke betale flere tusinde kroner for det, der reelt ofte bare er en ekstra skærm til den mobiltelefon, som de i forvejen har betalt endnu flere tusinde kroner for. Trods indbygget kamera, musikafspiller m.m. er de aldrig slået igennem.

pix-Gear S3 x 2

Ifølge analysefirmaet Slice Intelligence har Apple i to omgange sat prisen på sine ure ned for at få dem ud. Det første ur kostede 349 dollars, da det kom i 2015. I marts 2016 satte Apple prisen ned til 299 dollars, og i september blev den skåret ned til 269 dollars, da de nyeste modeller blev lanceret. Også produktionsomkostningerne er ifølge analysefirmaet IHS faldet, så uret med en skive på 38 millimeter nu koster Apple seks dollars mindre at producere.

Analytikere: Lad os lige se først

Analytikerne er dog også skeptiske over for udmeldingen fra Tim Cook, hvor uret er det første nye produkt, som Apple har lanceret, siden han i 2011 overtog ledelsen af Apple efter medstifter Steve Jobs' død.

»Lad os se, om efterspørgselen fortsætter til næste kvartal,« siger analytiker Colin Gillis fra BGC Partners til Reuters.

pix-FES Watch U

I juli-september blev der på verdensplan kun solgt 2,7 millioner smarture mod 5,6 millioner for et år siden. Det svarer til en tilbagegang i salget på 51,6 procent, viser IDCs tal. Apple, der leverede 1,1 millioner af de solgte 2,7 millioner smarture og dermed er den største producent på området, gik 71,6 procent tilbage. Motorola, der ejes af Lenovo, har valgt at gå i venteposition på smarturmarkedet, og også LG og Huawei har tidligere sagt, at de ikke ville lancere et nyt ur i 2016.

Det er frem for alt fitnessarmbånd, som opsamler sundhedsdata, der efterfølgende kan bearbejdes og ses på telefonen, som sælger. De udgør ifølge IDC 85 procent af markedet for såkaldte »wearables«, altså dimser og dingenoter, som man kan tage på, heriblandt smarturene.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen