Berlingske Business

Laptops hitter hos teleselskaberne

Laptops hitter hos teleselskaberne - 1
Foto:

Mens teleselskaberne forsøger at slippe af med en-krones-mobiler, bliver det mere og mere almindeligt at få en computer, når man køber mobilt bredbånd. Telia og Dell er seneste skud på stammen.

Der bliver ikke tale om en ny krig på tilskud - men derimod tale om køb på afbetaling. Sådan lyder indholdet i en ny aftale mellem Telia og Dell, hvor Telia fremover vil give kunderne en Dell-computer med, for at gøre mobilt bredbånd mere attraktivt.

I udlandet - blandt andet Storbritannien - har teleselskaberne ellers længe solgt computere for ganske få kroner - betalt af teleselskaber, der forsøger at gafle markedsandele i det hastigt voksende marked for mobilt bredbånd.

Det kan blandt andet lade sig gøre fordi de bærbare er røget gevaldigt ned i pris, anført af de nye mini-PC’er, som næsten alle PC-producenter nu har lanceret.

Det kommer dog ikke til at ske herhjemme.

"Vi forsøger at lancere en mulighed, hvor prisen ikke er det væsentligste - men hvor kunderne oplever, at få nogle nye muligheder i stedet," siger salgs- og marketingdirektør hos Telia, Peter Krogsgaard.

Instant online er fremtiden
Telia slås i disse dage netop for at slippe af med operatørtilskud til mobiltelefoner, der er blevet en klods om bundlinjen på de fleste danske teleselskaber. Han afviser dog, at det skulle være tilfældet for de nye bærbare.

Den nye aftale markerer samtidig Dells første færd ud i butikkerne, der er PC-producentens nye strategi, efter nogle år, hvor virksomheden har været i problemer. Dell har traditionelt kun solgt PCere på nettet, men vil nu ud på butikshylderne sammen med de øvrige producenters maskiner.

"Bærbare, der sælges med trådløs internadgang er i høj grad en trend lige nu, og ‘instant online’ er en udvikling, der er nært forestående, og fremover vil vi se mange flere bærbare, der sælges med et slot til SIM-kort, så de kan bruges til mobilt bredbånd. Men bærbare skal ikke sælges på samme måde som mobiltelefoner, selv om vi i stigende grad ser en sammensmeltning af de to ting," siger administrerende direktør i Dell Danmark, Stig Jørgensen.'

Det nye Telia-tilbud er dog ikke eksklusivt, og man vil også kunne få modellerne i andre butikker og på nettet.

Kampen om bredbåndskunderne
Telia er langt fra de første i Danmark, der forsøger sig som PC-sælger. Kampen om mobile bredbåndskunder har stået på i en del tid, og hos Sonofon har man siden slutningen af 2008 tilbudt kunderne en PC, hvis de købte mobilt bredbånd. Det tilbud er blevet en overvældende succes, forklarer Peter Berg, der er markedschef hos Sonofon.

"Omkring halvdelen af de mobile bredbåndsløsninger, vi i dag sælger, kommer sammen med en PC. December var første måned vi forsøgte os med tilbuddet, og det var samtidig vores rekord i salg af mobilt bredbånd. Tilbudet om at få en PC med er en væsentlig driver for kunderne," siger han.

Teleeksperter har tidligere i Berlingske Business spået, at den intense konkurrence på mobilt bredbånd til sidst kan betyde, at små billige mini-PCer ender med at koste en krone i butikkerne, fordi teleselskaberne vil bruge dem til at kapre kunder til mobilt bredbånd.

Det er dog uvist, om teleselskaberne har råd til at sætte gang i endnu en massiv tilskudskampagne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen