Berlingske Business

Langtidslagrede data på netværket

Lagret information kan deles i to kategorier, dymanisk og statisk. Den første, som ændres og opdateres løbende,

ligger meget tit online i organisationen, så alle kan nå den via netværket, mens den sidste tit ligger offline på diverse

lagringsmedier og derfor er vanskeligere tilgængelig.


Men nu har EMC, global leverandør af alt slags udstyr til informationslagring,

skabt en løsning, der gør det økonomisk realistisk at lagre statisk information på en måde, så

den kan nås fra netværket.


Statisk information er digitale objekter, der ligger i et elektronisk arkiv, hvor de skal

kunne forblive uændrede i lang tid. Konkrete eksempler på statisk information er digitale dokumenter, fotos, røntgenbilleder, lyd,

video, e-mails og billeder af checks, samt tilknyttet information om indholdet.


I dag er det meste af den lagret på andre

medier end harddiske - tape, optiske diske, microfiche eller papir.


Det betyder, at den ikke er online, men det kan den blive

ved anvendelse af EMCs nye løsning ved navn Cantera, som er en kombination af flere teknologier. Den gør det billigere

end tidligere at lagre statisk information på diske, ifølge EMC er prisen for disk-lagring blevet konkurrencedygtig med

tape og andre ikke-online løsninger. Virksomheder kan derfor med fordel flytte deres statiske information over til online-verdenen.




Det giver dem mulighed for at nemmere at udnytte de værdier, som organisationens statiske information rummer. Ifølge

ekspertudsagn udgør statisk information mere end halvdelen af den samlede mængde information, der bliver produceret i

verden. Det amerikanske Enterprise Storage Group, der på verdensplan er uafhængig specialist i analyse af informationslagrings-branchen,

skriver i en netop udgivet rapport:


- Udviklingen i brug af information og informationslagring i de kommende år viser en

ny trend, der starter større, vokser hurtigere og forbruger mere lagringskapacitet end nogensinde tidligere. Den drivende kraft

bag det voksende behov for informationslagringskapacitet er reference-information i forskellige former.


Enterprise Storage Group

forudsiger, at reference-information, et andet udtryk for statisk information, vil udgøre 51 pct. af virksomhedernes og det

offentliges nye information i 2004.



Ikke skabt lige

Jim Rotnie, der er Chief Technology Officer i EMC, siger:


- Al

information er ikke skabt lige. I modsætning til dynamisk information, der er karakteriseret ved konstant at blive opdateret,

har det hidtil været praksis at gemme statisk information offline. Primært fordi omkostningerne ved online informationslagring

hidtil har været for høje til, at det har været rentabelt at gemme den online. Men stærkt dalende lagringsomkostninger

og behovet for at have denne information parat og delbar i netværksmiljøer vil drive så godt som al digital statisk information

over på online løsninger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen