Berlingske Business
12:10Ny milliardbøde fra Vestager til Apple-partner

Landbruget får egen TV-udbyder

Landbruget får egen TV-udbyder - 1
Grovvare-koncernen DLG vil nu sende TV. Foto:

Endnu en koncern skal kæmpe om danskernes TV-signal. Dansk Landbrugs Grovvareselskab – DLG – vil nu udbyde TV.

Når det analoge TV-signal slukkes den 31. oktober, kan danskerne købe deres TV-pakke hos grovvarekoncernen DLG. Lanceringen sker i samarbejde med TDC og Viasat.

”Det er helt naturligt for os, at vi tilbyder vores kunder, at kunne fortsætte med at se TV, når det analoge signal stopper til november,” siger Keld Kruse, administrerende direktør i DLG Tele til Business.dk.

DLG Tele, der også tilbyder fastnet- og mobiltelefoni, ejes af Telia og DLG.

Kamp om kunder på landet
Når DLG pludselig vil til at udbyde TV, skyldes det, at mange analoge husstande stadig ikke har besluttet sig for, hvor de skal få TV fra, når de tanaloge signal forsvinder. Grovvarekoncernens nye alternativ henvender sig da også primært til de eksisterende kunder, hvoraf størstedelen bor på landet.

”Det kan måske virke mærkeligt, at et grovvareselsakb nu skal til at udbyde TV. Men vi mener, at vi har en fordel i at kunne give vores kunder hele pakken, og vi tror bestemt på, at vi får vores del af markedet,” siger Keld Kruse.

Ifølge Gallups tal mangler lige under 200.000 husstande at tage stilling til, hvem de vil købe TV af, når det bliver nødvendigt med en digital modtagerboks eller en fladskærm med indbygget digital tuner, for at kunne se fjernsyn. Og det er altså disse husstande, der nu skal kæmpes om. Den foreløbige målsætning fra DLG lyder på at kapre 15-20 procent af de ubeslutsomme.

”Vi vil tilbyde vores samlede pakke til eksisterende kunder, men selvfølgelig vil vi også gerne have nye. Hvis vi kan sælge TV-signal til de 225.000 kunder, vi har i dag, så er jeg glad,” siger DLG-direktøren.

Kanalerne bliver de samme, som udbydes af Viasat. Men om DLGs tilbud bliver billigere, vil Keld Kruse ikke ud med. Priserne kommer til at ligne Viasat- og TDCs, fortæller han.

Canal Digital ikke skræmt
For at kunne nå flest kunder vil DLG tilbyde både bredbånd i samarbejde med TDC og parabol-TV i samarbejde med Viasat.

Projektet søsættes i et konkurrencepræget marked, hvor blandt andre det Telenor-ejede Canal Digital, Boxer og Telia kæmper om de kunder, der bliver berørt af signal-lukningen.

Administrerende direktør i Canal Digital, Jens B. Arnesen, har svært ved at få øje på det interessante ved DLGs lancering.

”Det lyder, som om DLG er blevet en afsætningskanal for Viasat. Jeg kan ikke se, at det flytter noget i markedet,” siger han.

DLG TV lanceres den 1. september.

Fakta: Lidt klogere på TV
Digitalt TV giver et bedre billedsignal og en bedre lyd ( sammenlign med lyden fra et analogt kassettebånd i forhold til en digital CD).

Når det digitale TV-signal skal omsættes, kræver det en omformer ("tuner") pr.

fjernsyn og pr. DVD-/ videooptager.

Mange fladskærmsfjernsyn har omformeren indbygget, men det er vigtigt, at det er den rigtige type af omformer: Får man TV via antenne, skal man bruge en DVB-Tomformer.

Får man TV via kabel, skal der være en DVB-C-omformer.

Får man TV via satellit, skal der være en DVB-S-omformer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen