Berlingske Business
07:45Storbank løfter Carlsbergs kursmål

Kunstnere: Absurd at betalt musik skal kunne afspilles altid

Det er en absurd tanke, at forbrugere skal have adgang til musik og film i al evighed, selv om musikken er købt og betalt, mener rettighedshavere.

Selv om man har købt og betalt for musik og film, så er det absurd, at forestille sig, at man dermed har ret til også at kunne høre musikken eller se filmene. Det er essensen af at svar som advokat Steven Matalitz har givet det amerikanske Copyright Office på vegne af sine klienter RIAA og MPAA, der er henholdsvis plade og filmindustrien i USA.

Copyright Office er ved at undersøge muligheden for at give undtagelser i forbuddet mod at bryde kopibeskyttelsen DRM. Det er blandt andet blevet aktuelt fordi Walmart har lukket deres online musiktjeneste, og dermed slukker de servere der godkender musikkens kopibeskyttelse. Uden serverne kan kunderne ikke afspille musikken uden at bryde DRM'en. Det er både ulovligt og besværligt.

Men sådan er vilkårerne, mener rettighedshaverne. Selv om musikken er købt, så er der ikke tale om, at man har en livstids ret til at kunne høre musikken.

"Vi afviser den opfattelse, at rettighedshavere og licenstagere er forpligtet til at give forbrugere tidsubegrænset adgang til kreative værker. Andre produkter er ikke underlagt den slags standarder. Ingen forventer, at computere eller andet elektronik fungerer i al evighed. Derfor er der ingen grund til at en bestemt form for distribution af ophavsretsligt beskyttede værker skal forpligtes til det," skriver advokaten til Copyright Ofiice ifølge Ars Technica.

Han kommer ikke ind på, at det er selve DRM systemet, der ødelægger musikfilen og ikke musikfilen i sig selv. Det forhadte DRM system er ved at blive faset ud. For eksempel har Apple overtalt pladeselskaberne til at droppe DRM i iTunes.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen