Berlingske Business
07:41Kommentator: Børsnoteringen af Nets var en stor fejltagelse

Kunsten overtager fladskærmen på stuevæggen

pix-Kunst Samsung 1
Er vi på Louvre i Paris? Eller på Prado i Madrid? Næh, såmænd hos Samsung i Berlin, for billederne på væggene er i virkeligheden fladskærme, som bare viser nogle af de store kunstværker på skærmen, når den ikke bruges til at se TV på. Foto: Thomas Breinstrup

De nye TV er blevet så tynde, at de godt kan minde om malerirammer. Og hvorfor så ikke »hænge« store kunstværker ind i dem?

BERLIN: Er det ægte? Og er det overhovedet et maleri? Næh, det er en fladskærm med kunst.

Fladskærmsfjernsyn kan nu gøres så tynde, at de nærmest ligner billedrammer. Det har fået flere fladskærmsproducenter til at øjne et nyt marked, hvor TV-skærmen - når den ikke er i brug - i stedet viser mere eller mindre berømt kunst fra nogle af verdens største museer. Med en særlig lystoning på skærmen kan man indimellem skulle helt hen og røre for at forvisse sig om, at det faktisk ikke er et af Prado-museets originale værker, der hænger dér på væggen, men derimod en fladskærm, som »bare« gengiver billedet.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Kunst Samsung 2
Det ligner godt nok rigtige kunstværker - og det er det sådan set også. Det er blot fotografier af de originale malerier, fremvist i Samsungs »The Frame«, et fladskærms-TV designet til også at agere kunstudstilling på. Foto: Thomas Breinstrup

TV-skærmen er også et møbel

Samsung, der er verdens største mobil- og TV-producent, har direkte døbt konceptet »The Frame« (Billedrammen).

»Folk køber et TV, men det er samtidig et møbel eller livsstilsprodukt. Vi bruger jo kun TV-skærmen fire timer om dagen. Resten af tiden er den slukket. Mange vil gerne have et TV men kan ikke lide den store, sorte flade, når det er slukket,« forklarer Morten Bang, der er ansvarlig for Samsungs TV-salg i Danmark.

Med »The Frame«, som egentlig er et normalt TV, følger nemlig 100 kunstværker fra en række af verdens største museers kunstsamlinger, naturligvis i så høj en billedkvalitet, at det matcher skærmen. Og er det ikke nok, kan man for 10 euro om måneden abonnere på flere værker. Samsung lagde for med »billedrammer« på 55 og 65 tommer, hvilket svarer til, hvad de fleste vil kalde de store TV-skærme. Nu er der så netop lanceret også en model på 43 tommer.

pix-Bland selv

Skift selv rammen ud

Man skal ville det, for priserne på de tre fjernsyn/billedrammer ligger på mellem 10.000 og 20.000 kroner. Så er de til gengæld også udstyret med en bevægelsesmåler, således at kunstskærmen kun er tændt, når man er hjemme. Og man kan selv købe en TV-ramme og sætte udenpå, så man enten har sin kunstsamling med hvid aluminium omkring, mørk valnød eller lyst træ.

Ideen om at gøre TVet til et kunstværk karambolerer måske lidt med virkeligheden, for et ægte maleri ville næppe hænge så langt nede, som man vil anbringe TVet for at få den bedste synsvinkel.

Men så kan man jo købe billedramme-TVet som fjernsyn nummer to...

Danske B&O udnytter også sit netop lancerede, første OLED-TV til kunst. Beovision Eclipse, som er produceret i samarbejde med den sydkoreanske elektronikgigant LG, er en sag i den rigtigt dyre ende: 70.000 kroner for modellen i 55 tommer og 96.000 for en skærm på 65 tommer. På B&Os stand på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin i denne uge er Eclipse-TVet sat op, så det viser kunst. Designet på fjernsynet med en bred, tværgående lydsektion, der gemmer på højttalerne, får selve TV-skærmen til at fremstå som en billedramme.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Kunst B&O
Også B&Os nye fladskærmsfjernsyn, Beovision Eclipse, udnytter den klare skærm til at kunne bruges som kunstudstilling. Foto: Thomas Breinstrup

LG selv lancerede i januar i år verdens tyndeste fjernsyn med OLED-skærm. Det bærer tilnavnet »The Wallpaper« (Tapetet), fordi det under fire millimeter tynde fjernsyn nærmest er klistret fast på væggen. Til gengæld er højttalerne og alle stik rykket ned og samlet i en separat lydbar, som hænges op under fjernsynet.

Også »The Wallpaper« demonstreres med fotos af kunst, hvor den originale billedramme er fotograferet med helt ude i kanten, hvor de så går i ét med TV-skærmens tynde kant. Resultatet er, at kunstfotografiet får TVet til at se ud, som om det er et maleri i ramme.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Kunst LG
Fladskærmene er nu så tynde, at de hænger på væggen, som om de var ægte billeder. Og hvorfor så ikke udnytte effekten? Her er det LGs såkaldte »Wallpaper«-skærm, der agerer kunstudstilling. Foto: Thomas Breinstrup

Berlingske dækker Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen