Berlingske Business

Kunderne flygter stadig fra TDC

pix-TDC-butik
TDC har været storleverandør af kunder til sine konkurrenter gennem de seneste år, hvor 113.000 mobilkunder har forladt selskabet. Foto: TDC

Endnu 21.000 mobilkunder har forladt butikken, og TDC går også let tilbage trods storopkøb i Norge.

TDCs konkurrenter fortsætter med at storstjæle mobilkunder fra Danmarks største telekoncern, som i de tre måneder op til jul mistede endnu 21.000 af dem. Dermed har TDC på et år sagt farvel til i alt 113.000 mobilkunder.

Telegiganten sluttede 2014 af med en omsætningsfremgang på 4,8 procent i kraft af sit opkøb i Norge, men i Danmark gik TDC 1,6 procent tilbage. Driftsoverskuddet (EBITDA) er også gået tilbage med 0,4 procent i forhold til for et år siden. Omsætningen lå i 4. kvartal på 6.258 millioner kroner, driftsresultatet på 2.487 millioner.

»3« vandt i oktober-december 45.000 nye mobilkunder og ligger nu 100.000 over sidste år, mens Telia i julekvartalet vandt 15.000 nye mobilkunder og er dermed gået 84.000 mobilabonnenter frem på et år. TDCs nærmeste konkurrent, Telenor, som er næststørst i Danmark men først kommer med regnskab i næste uge, havde frem til udgangen af september hentet 60.000 nye mobilkunder.

Konkurrencen skærpes

I oktober-december har TDC mistet 34.000 private mobilkunder men til gengæld vundet 13.000 erhvervsmobilkunder. Endnu 43.000 fastnetkunder har lagt røret på for sidste gang, en tendens, der rammer alle teleselskaber. TDC har til gengæld vundet 6.000 nye TV-kunder, dog ikke via sin tidligere guldgrube, kabel-TV-selskabet YouSee, som i perioden har mistet 4.000. Endelig har 5.000 bredbåndskunder sagt farvel til telegiganten.

Også mobilkundernes forbrug falder, dog mest på erhvervssiden. Det månedlige forbrug er samlet faldet fra 137 kroner i juli-september til 128 kroner i oktober-december, men faldet sker blandt erhvervskunderne, hvor forbruget er dalet fra 153 til 128 kroner, mens privatkundernes forbrug faktisk er steget let, fra 115 til 116 kroner.

Den hårde mobilkrig, som Telias administrerende direktør i Danmark Søren Abildgaard forleden sagde vil fortsætte uændret i år, fik i december Telia og Telenor til at aftale at lægge deres danske forretninger sammen. Det sker senere i år, når EUs konkurrencemyndigheder har godkendt sammenlægningen, og vil gøre det nye selskab, som endnu ikke har fået navn, stort set lige så stor på mobilområdet som TDC.

»Vort fokus på premiumprodukter på dette meget konkurrenceprægede marked resulterede i et tab af privatkunder primært forårsaget af konkurrenternes gentagne prisreduktioner. På erhvervsmarkedet var vi ikke i stand til at flytte kundernes fokus fra udelukkende pris til kvalitet og integrerede løsninger,« erkender TDCs topchef, Carsten Dilling, som dog er tilfreds med at have nået sit finansielle mål for 2014.

TDC hævede 1. juli priserne på fastnettelefoni betragteligt, og her fra årsskiftet er også kabel-TV-selskabet YouSees priser steget betydeligt, så den store TV-pakke nu ligger på 500 kroner om måneden. Det har sandsynligvis været med til at øge presset på kundeservicen, som ifølge Carsten Dilling har »været belastet af et ekstraordinært stort antal kundehenvendelser i løbet af året«, hvilket har givet lange ventetider, selv om TDC har sat ekstra personale ind.

Stort opkøb i Norge

Som det eneste europæiske teleselskab er TDC fortsat størst på alle områder: fastnettelefoni, mobiltelefoni, kabel-TV og internetforbindelser. TDC ejer lavprismobilselskaberne Telmore, YouSee Mobil (tidligere Onfone), Fullrate (som M1 er lagt ind under) samt Dansk Kabel-TV. I 2012 blev M1 lagt ind under Fullrate, mens Onfone smeltede sammen med kabel-TV-selskabet YouSee og ændrede navn til YouSee Mobil i december 2013.

TDCs aktiviteter er koncentreret i Danmark, efter at fem britisk-amerikanske kapitalfonde under ejerskabet i 2005-2011 solgte alle udenlandske aktiviteter fra. Tilbage uden for Danmark er TDCs erhvervsforretning i Norge og Sverige, men i september købte TDC Norges næststørste kabel-TV-selskab, Get, for 12,5 milliarder kroner og lagde sin strategi om mod fremover at blive en underholdningskoncern. Get har i oktober-december vundet 4.000 nye kunder.

TDC regner med, at op mod en fjerdedel af omsætningen i 2015 vil komme fra TV, film og andre digitale underholdningstjenester. TDC åbnede selv filmudlejningen Blockbuster på nettet op mod jul.

TDC havde ved udgangen af 2014 i alt 6.780 medarbejdere i Danmark mod 7.612 for et år siden.

Telia klarer sig bedre, »3« er presset

Telia, som er Danmarks tredjestørste teleselskab, er med de 15.000 ekstra mobilkunder gået konstant frem i tre år og har nu 1.581.000 mobilkunder. Til gengæld mistede Telia i julekvartalet 3.000 fastnetkunder men vandt 2.000 bredbåndskunder. Salget steg fra 3. til 4. kvartal fra 1.464 til 1.574 millioner svenske kroner, som koncernregnskabet noteres i, og driftsresultatet (EBITDA fraregnet engangsposter) gik frem fra 204 til 214 millioner svenske kroner på tre måneder - det højeste gennem de seneste tre år. Indtjeningsmargenen på den rene drift (EBITDA) er dog for første gang i flere år nede under 10 procent og ligger nu på 9,8 procent. Det skyldes både omkostninger ved sammenlægningen af Telias mobil- og bredbåndsforretning og udgifterne ved at lægge mobilnettet i Danmark sammen med Telenors og få pillet overflødige master og udstyr ned.

»3«, som er det mindste af de fire store mobilselskaber i Danmark, hentede i kraft af sine mange slagtilbud gennem bl.a. datterselskabet Oister 45.000 nye kunder i oktober-december og er nu oppe på 1.126.000 danske mobilabonnenter. Det er 100.000 flere end for et år siden.

»3«s omsætning voksede da også fra 770 til 940 millioner kroner på tre måneder. Til gengæld faldt driftsoverskuddet (EBITDA) fra 172 til 163 millioner kroner. For et år siden var det på 181 millioner kroner. Indtjeningsmargenen er nu nede på 17 procent mod 26 procent for et år siden. »3« er dermed blevet dårligere til at tjene penge på den enkelte kunde.

Telenor kommer som den sidste af de fire store med regnskab 11. februar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen