Berlingske Business

Kunder skal lokkes med kød, kopper og kander

dagligivarebutik
Elektroniksalget falder overalt i dagligivarebutikker. Foto:

Fersk kød, isenkram og pænere butikker bliver nogle af de vigtigste satsningsområder i dagligvarekrigen anno 2013.

På vej ud fra baglokalet i en Netto-forretning på Sjælland peger Netto-direktør Claus Juel-Jensen mod en papkasse på gulvet. Den indeholder en støvsuger af mærket Miele til 699 kroner.

»Vi vil have færre af dem her fremover. Jeg siger ikke, at de forsvinder fuldstændigt fra vores butikker, men elektronik som støvsugere, kaffemaskiner og fladskærme kommer til at fylde betydeligt mindre end tidligere i Netto,« siger han.

Der skal fjernes nonfoodvarer og i særdeleshed elektronik for at få bedre plads til fødevarer og i særlig grad fersk kød i Nettos over 400 butikker i Danmark.

»Vi er i fuld gang med at opgradere på fersk kød, både hvad angår sortiment og kvalitet,« siger Claus Juel-Jensen.

»Discount er nu blevet så udbredt i Danmark, at forbrugerne mange steder opfatter os som en moderne nærbutik, og derfor forventer de, at vi har stærkt dagligvaresortiment, og at vi er skarpe på fersk kød, frugt og grønt. Det er vi allerede nu, og vi er fast besluttet på at blive endnu bedre,« siger han.

Samtidig slår han fast, at Netto ikke er parat til at sende alle nonfoodvarer på porten, selv om salget går tilbage. Nonfoodvarerne har stadig en vigtig funktion, når der skal trækkes kunder ind via tilbudsaviser og annoncer.

»I den kommende tid vil du også kunne finde et tæppe, en pude eller en juletræsfod på det rigtige tidspunkt til den rigtige pris. Vores spotvarer holder vi fast i,« siger han.

Foruden bedre ferskvarer skal ny fremgang i Netto sikres ved pænere butikker, slår direktøren fast.

»Vi gør en hel del for at forbedre butiksoplevelsen. Vi bygger butikkerne større, og vi arbejder med at få varerne præsenteret pænere. Der vil stadig være kasser og paller i butikkerne, for det er mest effektivt og dermed billigst, men det behøver ikke at rode i butikken, for at kunden tror på, at det er en discountbutik,« siger han.

Fra elektronik til isenkram

Hos Coop, der tæller både Kvickly, Fakta, Irma, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen, er man også nødt til at sadle om, erkender nonfood-direktør Jan Adolfsen, der ligeledes har set elektroniksalget falde markant.

»Hvis vi kigger lidt ud i fremtiden så forventer jeg, at du vil komme til at se mere isenkram af forskellig art i vores butikker,« siger han og tilføjer:

»Det er lidt nemmere at sælge en stegepande til en dagligvarekunde end en fladskærm. Fødevarer og isenkram ligger tættere op ad hinanden og er derfor mere naturlige at have i samme butik. Desuden er beslutningsprocessen for at købe en stegepande noget kortere, end når du skal købe et TV«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen