Berlingske Business

Kritikken hagler ned over Apple

pix-APPLE-LOGO
Det går godt for det amerikanske selskab med det genkendelige logo, der lige har rundet 700 milliarder dollars i værdi. Foto: Philippe Huguen, Scanpix. Foto:

Amerikanerne er vrede. Ikke blot over Apple. Men over virksomhedsflugten til udlandet.

Gigantvirksomheden Apple er flere gange om måneden en af hoved­diskussionerne i Washington, når talen falder på virk­somheds­flugten fra USA til udlandet. Og selv om fænomenet måske er overdrevet, er Apple en af de mere synlige eksempler på amerikanske virksomheder, der benytter sig af huller i den amerikanske skattelovgivning og slipper for at betale fuld skat i USA, hvor virksomhedsbeskatningen kan løbe helt op på 35 procent – langt højere end selv i Danmark og især i Irland, som foreløbig har været et af Apples favoritsteder.

pix-Norsk vandfald

Nu er der efter al sandsynlighed ikke mange arbejdspladser i den nye beslutning, som Apple har truffet med at lægge en af deres serverfarme i Viborg. En lignende i North Carolina har kastet 50 arbejdspladser af sig. Hvis det kun drejer sig om netop et af disse centre, er det ikke tabet af amerikanske job, der bekymrer amerikanerne. Det er tabet af skatteindtægter.

Som magasinet Fortunes Philip Elmer-DeWitt skriver online, så er det mere spørgsmålet om de 158 mia. dollar, som Apple ikke svarer skat af i USA, som skal genplaceres enten i Danmark eller i Irland, end om job. 54 mia. dollar af beløbet er på grund af skatte­begunstigelserne i udlandet aldrig blevet beskattet. Irland er kendt for sin superlave virksomhedsbeskatning. Og så kan Apple samtidig – skriver Elmer-DeWitt – forsikre EU-Kommissionen om, at det ikke kun er Irland, man vælger, men Europa som helhed.

Men så let går det altså bare ikke, hvis man graver ned i folkedybet i USA, hvor der er masser, der holder øje med en virksomhed som Apple. I kommentarfeltet under en af artiklerne om Apples nye initiativ om server­farme i Danmark og i Irland skriver en:

»Skægt, hvordan Irland og Danmark, som har nogle af de laveste selskabsbeskatninger i EU, hvis ikke i verden – ihvertfald lavere end i USA – får Apples investeringer. Apple udnytter bare et faktum, at skatten er lavere i Europa end i USA. Hvor er demokraterne og liberale amerikanske politikere henne. De der fortæller os alle, at skatter er en god ting. At det vil gøre os mere konkurrencedygtige og produktive.«

24BUSApple-Datacenter.jpg

Selv om kommentatoren nok ikke har ret med hensyn til Danmark og virksomheds­beskatningen, så har han ret i én ting. At den er langt lavere end i USA. Og det har også været genstand for utallige debatter i Kongressen, at beskatningen, og især visse huller i skattelovgivningen, giver amerikanske virksomheder mulighed for at flytte til udlandet uden at opgive deres hoved­kvarterer i USA og uden at opgive USA som et varemærke og – som flere siger – også stadig har mulighed for at trække på amerikansk beskyttelse, hvis det skulle gå galt i udlandet. Det er ikke en udflagning, men en mulighed for at gemme store formuer i udlandet, uden at nogen kan gøre noget ved det.

Senest brugte Burger King denne mulighed, da virksomheden fusionerede med en canadisk fastfoodkæde og flyttede til Canada, og en række amerikanske medicinalvirksomheder har også flyttet dele af deres produktion til udlandet og slipper derfor billigere i skat.

Men selv om Kongressen er enig om, at der bør gøres noget ved det, er politikerne handlingslammede. Sagen er, at hvis man begynder at pille ved skatte­lovgivningen i USA, vil det ideologiske slagsmål bryde ud i lys lue. For hverken republikanerne eller demokraterne kan nå til enighed om en ny skattelovgivning. Det er nemlig ikke kun virksomhedbeskatningen, det er galt med, men også med beskatningen af den almindelige befolkning. Hvis du har en god revisor, betaler du ikke meget i skat i USA. Så på denne side af præsidentvalget i 2016 bliver der næppe enighed om en gennemgribende reform af beskatningen i USA.

Apple mark

Men ifølge Bloomberg ligger der også andet i serverparkerne i Europa. Facebook og Apple imødekommer dermed europæernes ønske om at få data samlet i Europa væk fra den amerikanske efterretningstjeneste NSAs umiddelbare rækkevidde. Google åbnede et center i Finland i 2011 og vil åbne et lignende i Holland senere. Facebook åbnede et i Sverige i 2013.

Europæerne og især Tyskland og Frankrig har krævet betydelig bedre datasikkerhed for deres borgere og virksomheder. Men disse virksomheder tjener også styrtende netop på Europa. Væksten for Facebook, Apple og de andre er i øjeblikket ifølge Bloomberg højere i Europa end i USA, og med løftede pegefingre fra EU og fra EUs enkeltlande, hvis ikke data lægges tættere på brugerne, er beslutningen ikke svær. Især ikke med en lavere beskatning end i USA.

Så det handler bestemt om at spare penge på at nedkøle serverne ved at være i et køligere klima og udnytte det faktum, at det måske i Danmark kan gøres på vedvarende energi. Men det er også koldt i den nordlige del af staten Washington i store dele af året. Og vinden er kraftig. Så der er en god grund til, at svaret på Apples nye iver i Viborg ligger et helt andet sted.

pix

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen