Berlingske Business

Kritik af system til mikrobetaling

De danske netmediers forsøg på at indføre et fælles system til mikrobetaling på internet kritiseres

af analysevirksomheden IDC.


- IDC har ikke den store tillid til det nye initiativ om mikrobetaling. Det løser udbydernes

problemer i stedet for kundernes. Samtidig er et forsøg på monopolisering næppe vejen til danskernes pengepung.

Og da slet ikke med mikrobetaling, der anvender principper som forbrugere altid har været skeptiske over for. Det er muligvis

derfor, at mikrobetaling stadig ikke er slået igennem, selv om man har talt om det i mere end fem år, udtaler adm. direktør

Per Andersen, IDC.


Udtalelsen er en reaktion på, at 48 danske netmedier i sidste uge offentliggjorde, at man vælger

det samme system til mikrobetaling for indholdsydelser over Internet.


De første betalinger med systemet ventes at blive

gennemført i marts. Men IDC pointerer, at det stort set aldrig er lykkedes indholdsleverandørerne at få betaling

for deres ydelser, og det vil den nye situation formentlig heller ikke rokke ved.


Problemet er, at det er næsten umuligt

at få folk til at betale for en vare, som de kan få gratis et andet sted. Specielt fordi kulturen på internet altid

har været, at varene ingenting koster, med mindre man sidder på en meget snæver og unik indholdskilde.


- Og

det er umuligt - og på grænsen til det naive - at forsøge at monopolisere internets indhold. Det nye initiativ

lugter jo lidt af, at hvis medierne bare står sammen, og alle begynder at kræve betaling, så kan man nok tvinge

forbrugerne. Udbuddet er på de fleste områder simpelthen for stort, og det kræver bare en enkelt lille innovativ

udbyder, der kan se en værdi i at udbyde den samme information gratis, så er det ødelagt, udtaler Per Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen