Berlingske Business

Krigen om e-bøger optrappes

Krigen om e-bøger optrappes - 1
Foto:

Endnu inden vi har set noget til e-bogslæserne i Danmark, fortsætter den benhårde kamp i USA. Sony sender nu nye modeller på markedet, og Apple forventes at være på vej også.

Danskerne har endnu deres første fuldblods e-boglæser til gode - men i USA tordner udviklingen på markedet frem. Kampen står mellem internetboghandleren Amazon, der producerer e-boglæserne Kindle 2 og Kindle DX, og Sony, der står bag en serie e-læsere. Nu skærper Sony imidlertid tonen og introducerer nye læsere, der er meget billigere end før. Samtidig sænker Sony priserne for at købe e-bøger. Det skriver Businessweek.

Markedet for elektroniske bøger forventes at vokse helt vildt de næste par år, og producenterne har travlt med at sende e-boglæsere på markedet. Selv om Sony og Amazon er markedsledende er de langt fra de eneste producenter og noget tyder på, at en regulær ketchup-effekt er i gang på området. Det kan til dels skyldes, at skærmteknologien pludselig blev så god og billig, at e-boglæsere pludselig blev billige og gode nok til at erstattet bøgerne.

Virker også til aviser
De fleste læsere bruger en skærmteknologi, der kaldes E-ink, og som i nogle tilfælde kan byde på en bedre læseoplevelse end den gammeldags bog, fordi de har en højere opløsning.

Det var Amazon der sparkede markedet i gang, da internetboghandleren pludselig lancerede deres efterhånden berømte Kindle og dertil hørende satsning på salg af elektroniske bøger. Både Kindle og de øvrige læsere på markedet er så små og handy, at de sagtens kan erstatte bøgerne e-bøger er tilmed så billige i produktion og distribution, at de kan sælges meget billigere end vanlige bøger. Siden har også aviser og magasiner i USA set sig varme på at udkomme digitalt og den nye Kindle DX er specifikt tilpasset netop aviser og magasiner.

Fidusen er så, at Kindle DX er udstyret med et SIM-kort, så aviserne og magasinerne kan distribueres via mobilnettet til abonnenternes Kindles. Dermed er produktet en mere tidssvarende udgave af de gammeldags aviser, der kostede formuer at trykke og distribuere - og derfor også en hel del billigere.

Flere på vej
Samtidig med at Sony sender deres nye læsere på markedet, er nettet ved at koge over af rygter om Apples angiveligt kommende konkurrent til Sony og Amazons e-boglæsere. Apple skulle angiveligt være på vej med en multifunktionel maskine, der designmæssigt blot skulle minde om en forstørret iPhone - altså en computer med en trykfølsom skærm og intet andet. Denne skulle angiveligt være beregnet til brug som en almindelig computer - men være særligt velegnet til medieindhold som film, musik - og så selvfølgelig e-bøger, som Apple vil kunne sælge via musikbutikken iTunes. Her har Apple allerede lydbøger til salg. En sådan såkaldt tablet-pc skulle ifølge rygterne gå til salg allerede i september, og vil dermed åbne endnu en flanke i krigen om at blive den foretrukne e-boglæser.

Bogen er en af de analoge mediers sidste bastioner, men mængden af bøger, der udkommer eller konverteres til e-bøger er i stærk stigning, blandt andet stimuleret af Googles digitaliseringsprojekt, Google Books. Samtidig har Apple åbnet op for, at man kan tegne digitale abonnementer via den butik - App Store - der er indbygget i Apples iPhone.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen