Berlingske Business
11:57Pandora tager toppen i grønt C25

Krig om Telias iPhone-kunder

Krig om Telias iPhone-kunder - 1
Apples meget omtalte mobiltelefon, iPhone, i en ny holder på verdens største messe for forbrugerelektronik, CES, i Las Vegas. Telia i Danmark har eneforhandling af telefonen, og søndag udløb det halve års bindingsperiode, så kunderne frit kan skifte teleselskab. Foto: Ryan Anson, AFP/Scanpix

Det halve års binding til Telia er udløbet, og kunderne kan frit vælge teleselskab. Konkurrenterne står i kø for at kapre dem.

Alle danskere med en iPhone-mobiltelefon er nu befriet fra et halvt års kontrakt med Telia. Konkurrenterne står i kø for at kapre dem som kunder.

I går, søndag, udløb det halve år, som danske teleselskaber må binde kunderne, inden de frit kan skifte teleselskab. Telia har hidtil haft eneforhandling af Apples meget omtalte og ditto omdiskuterede mobiltelefon, iPhone 3G, og Apple selv har dikteret priserne for telefonen. De skulle være lave, og derfor måtte teleselskaberne finde andre måder at få pengene ind på, nemlig via dyrere abonnementer. Dem har Telia måttet justere - nedad - to gange på det halve år efter klager, men nu kan kunderne frit tage deres telefon med sit til et andet selskab.

Telenor: Selvfølgelig gør vi det

»Jo, vi har da skræddersyet tre abonnementer med henblik på smartphones, og vi har ret store forventninger til dem. Og, ja, vi vil da bestemt gerne have iPhone-kunderne uden at skulle sælge dem selve telefonen. Selvfølgelig er vi interesseret i iPhone-kunderne, og det er vi ikke ene om. Også »3« og Telmore er på banen,« siger direktør for privatmarkedet hos Telenor/Sonofon, Peter Berg.

iPhone-telefonen er meget netorienteret og skal gøre det let for folk at bruge Internet og alle datatjenester, der kan bruges via nettet. Det skaber en god datatrafik i teleselskabernes net, og det er teleselskaberne meget interesseret i at få mere af.

»Vi kan se, at trafikken er markant større, når folk har en smartphone. Det gælder ikke kun iPhone men også HTCs Touch Diamond og Nokias 5600-model. Så selvfølgelig skal vi benytte chancen,« siger Peter Berg, der allerede har »nogle tusinde« med den første iPhone-model - kaldet iPhone 2G, eftersom den ikke kunne bruge 3G-mobilnettet - som kunder.

Sonofon er derfor klar med et tillægsabonnement til 149 kroner om måneden og en gigabyte data, en minutpris på 49 øre og 1.000 SMS-tekstbeskeder inkluderet. Eksisterende kunder kan tilkøbe sig 500 MB data pr. måned for 99 kroner eller helt op til 10 GB data for 199 kroner månedligt.

500 til Telmore

Det TDC-ejede lavprismobilselskab Telmore slår også på tromme for at give iPhone-kunderne en bedre oplevelse med bredere mobildækning gennem TDCs mobilnet. Allerede forleden blev iPhone-kunderne inviteret til at skifte selskab, og mandag havde Telmore rundet iPhone nummer 1.000 i sit net, heraf omkring halvdelen de nye iPhone 3G-modeller.

Også »3«, der i flere test har vundet udmærkelse for at have det bedste 3G-net i Danmark, går efter Telias kunder.

»Vi ved jo ikke, hvor mange de har, så vi har ikke satset på at nå et bestemt tal. Så vi sidder spændt og venter - og så passede det fint at lave et abonnement til dem, der bruger mange data, og det er ikke kun iPhone-kunder,« siger pressechef hos »3«, Stine Green-Paulsen.

»3« spiller ud med frit dataforbrug op til 10 GB om måneden, fri SMS-tekstbeskeder og ditto MMS-billedbeskeder (som iPhonen ikke kan) og 300 minutters taletid for 399 kroner om måneden. Derudover ringer man gratis til andre »3«-kunder.

Telia: Ingen fare

Hos Telia selv var den megen presseomtale af kundeflugt ved at gøre salgs- og marketingsdirektør Peter Krogsgaard nervøs:

»Men praktisk taget ingen har forladt os. Naturligvis kan man ikke undgå frafald, men vi er rigtigt positivt tilfredse. Opsigelserne er meget få, og vi har ingen kald til kundeservice,« siger han til Business.dk.

Han tilføjer, at salget af iPhone i november lå næsten stille, men at december ser »rigtigt god« ud, mens januar - trods de få brugte dage indtil nu - også ser fornuftigt ud.

»Det følger salgsbudgettet,« siger Peter Krogsgaard, som understreger, at Telia har gjort meget for at kommunikere med iPhone-kunderne undervejs, også om Telias 3G-dækning, som har haltet bagefter konkurrenternes, og som er afgørende for at kunne bruge nettet og data fra telefonen i en hæderlig hastighed.

Andre modeller trækker

Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, tror, at Telias problem vil være et helt andet.

»Det vil være nørderne, der flygter fra Telia i dag. Telias store udfordring er ikke kundeflugten men at få nye iPhone-kunder ind. Der er efterhånden så mange alternativer, så selve iPhone-telefonen er ved at være en gammel nyhed. Der er mange nye produkter på vej, som matcher den,« siger John Strand til Business.dk.

Det er Peter Berg fra Sonofon enig i.

»Der kommer mange spændende smartphones og med dem et stigende dataforbrug. Vi skulle gerne nå til, at 10-15 procent af de nye kunder vælger et dataabonnement,« siger Sonofon-direktøren.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen