Berlingske Business

Koreansk mobil- og TV-producent skuffer på bundlinjen

pix-LG
LG er stadig presset på TV-fronten, men mobilsalget går kraftigt fremad. Foto: Lee Jae-Won, Reuters/Scanpix Foto:

LG Electronics' overskud falder med ni procent, men mobilsalget er mere end fordoblet på et år og sætter ny rekord.

Den sydkoreanske IT- og teknologikoncern LG Electronics, der er verdens næststørste TV-producent, kom ud af andet kvartal med en markant dårligere bundlinje, end analytikerne havde forudset. Til gengæld er mobilsalget mere end fordoblet på et år.

LG kom ud med et nettooverskud eksklusive minoritetsinteresser på 132 mia. won (669 mio. kr.) - væsentligt under analytikernes estimater, der ifølge Bloomberg News' indsamling lå på 346,5 mia. won (1,8 mia. kr.). Overskuddet er dermed faldet med ni procent.

Driftsoverskuddet toppede ellers analytikerforventningerne på 462,4 mia. won - LG fik et overskud fra driften på 479,3 mia. won i kvartalet. Omsætningen steg desuden 10 pct. til 15,2 billioner won, hvilket svarer til 76,9 mia. kr.

Det er især faldende efterspørgsel efter fjernsyn og mobiltelefoner i den dyre ende af spektret - samt hård konkurrence fra nabolandene Japan og Kina, der rammer LG, skriver Bloomberg News.

Fordobling i mobilsalget

Salget af LG-smartphonetelefoner blev dog mere end fordoblet siden sidste år og er gået 17 procent frem i forhold til den hidtidige rekord på 10,3 millioner telefoner i første kvartal. LG solgte 12,1 millioner smartphonetelefoner i april-juni. Mobilproduktionen giver derfor nu et overskud på 61 milliarder won mod et underskud på 30 milliarder won sidste år.

LG blev sidste år verdens tredjestørste producent af smartphonetelefoner, og den kommende topmodel G2, som kommer på markedet i august, skal bringe LG tættere på konkurrenterne Samsung og Apple.

TV-produktionen er under stadig pres. Overskuddet er faldet med to tredjedele til 106,5 milliarder won mod 306 milliarder for et år siden, men det ligger langt bedre end de 28,5 milliarder won, som blev slutresultatet i første kvartal. LG er især foran i feltet i produktionen af de dyrere skærmtyper, OLED, men forventer, at den svage efterspørgsel vil fortsætte i indeværende kvartal, samtidig med at konkurrencen bliver hårdere.

»LG vil fortsat møde hård konkurrence fra kinesiske producenter i lav- og mellemprissegmentet og fra japanske producenter i midt- og højprissegmentet,. Sharp og Vizios aggressive prissætninger på store LCD-fjernsyn vil lægge en dæmper på markedet for high-end OLED- og ultra-HD-fjernsyn i år,« siger Henry Kim, analytiker hos Citigroup, til Bloomberg News.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen