Berlingske Business
11:15Svensk storbank falder på børsen trods god indtjening

Kontante kvalifikationer gennem e-learning

Kvalifikationer kan være meget kontante værdier, der slår igennem på bundlinjen og indgår i virksomhedens

regnskab. I Effective Learnings Learning Center kan virksomheden kvantificere, hvilke kvalifikationer, der er til stede i en virksomhed,

hvilke mål ønsker man at opnå, og hvad man gør for at nå derhen. Den øvelse udløser

en e-mail til de personer, der skal på kursus for at tilegne sig viden om et bestemt produkt eller virksomhedens værdier.



Effective

Learning er et datterselskab i Mærsk Data Gruppen og gennem dets Learning Center har 15.000 interne og eksterne kursister gennemført 120.000

e-learning kurser.



På god Mærskvis gennemføres der ikke en aktivitet, hvor der ikke er opstillet en solid

business case, som påviser den økonomiske gevinst for kunden.



- Maersk Sealand har ved e-learning sparet et større

tochifret millionbeløb og har en pay backtid på fem måneder, siger direktør Kevin Terkelsen. Han vurderer,

at nogle mellemstore virksomheder kan opnå lige så god forrentning på e-learning. Men det bliver lettere for mindre virksomheder,

når virksomheden om et års tid for færdigudviklet sin standard ASP løsning. Det vil sige, at en virksomhed

køber sig ret til at trække på et centralt standard e-learning system og så kun betaler for den tid det udnyttes.

Her kan Effective Learning trække på 1.500 kurser, som de har købt rettigheder til fra virksomheden Net-G. Grundværktøjet

har man heller ikke brugt kræfter på at udvikle, men udnytter standardprogrammet Docent.

Fra viden til handling

Det

handler ifølge Kevin Terkelsen, der sammen med Frank Johansen er forfatter til bogen "Effektfuld e-learning", om

at bringe viden til handling. Det lyder banalt, men man må spørge sig, hvad er det virksomheden gerne vil opnå.

Og hvilken adfærd skal det føre til? Men det er ikke alle kunder, der har gjort sig det klart fra starten.



- Mange

fokuserer i dag kun på pædagogikken, men teknikken og pædagogikken er kun midler. Det handler om at få mennesker

til at ændre adfærd og skabe større værdi, der kan måles, understreger Kevin Terkelsen.



En adfærdsændring

er f.eks., når en sælger kan øge antallet af opkald til kunder fra 6-7, opnå fire møder i stedet for

tre og forbedre salget med 10 procent,og Effective Learning har det som en del af ydelsen at følge op på, om e-learning

også virkede

Fagforeninger

Et egentligt gennembrud for e-learning kan man ikke tale om i Danmark, men det kan komme

nu, hvor også fagbevægelsen er begyndt at interessere sig for e-learning. Eksempelvis er HK godt i gang med at opkvalificere deres

medlemmer ved hjælp af teknologien.



- Målet for HK er at kvalificere sig til medlemmernes kontingent ved at bidrage

til deres faglige udvikling, og det kan blive gennembruddet for e-learning, men ikke i den takt analysevirksomheden IDC, pointerer

Kevin Terkelsen.



Han mener ikke, at e-learning kun for de, der i forvejen har meget uddannelse. E-learning henvender sig til

alle målgrupper. Effective Learning har f.eks. udviklet uddannelse i PBS Dataløn, som retter sig mod de 90.000 danske

virksomheder, hvor det hyppigt er konen, der ordner regnskabet, når børnene er lagt i seng.



Men e-learning bruges

også til oplæring og rekruttering i A.P. Møller. Man bevæger sig ned i maskinrummet på tredje dæk

i et stort skib, som ikke står tilbage for med mest komplekse computerspil med video flash og lyd. Bare at finde ud igen af

maskinrummets labyrint er en kunst, og på vejen rammer man ind i håndtag, instrumenter rør og får at vide,

hvad det er. Oppe på broen kan man få en snak med kaptajnen om, hvad det f.eks. kræver at blive kaptajn.



Når

man møder en af Danske Banks erhvervskundevejledere har vedkommende sikkert været gennem et e-learning forløb,

som skal gøre vedkommende i stand til at forstå ens situation. Her er der overensstemmelse mellem det e-learning system,

som erhvervskundevejlederen er uddannet med, og det værktøj, som vedkommende anvender på pc''en.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen