Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Kommuner vil i front med digitalisering

25BUSdigitalt-04.jpg
TDCs hosting datacenter i Valby servicerer store dele af den offentlige sektor. Arkivfoto: Dennis Lehmann

Det er slut med de store, statslige digitaliseringsbølger. Nu vil kommunerne tage føringen og selv lægge vejen ud til borgere og virksomheder og få noget ud af de mange data, som de leverer – men staten skal af med penge for at sikre ordentlig mobil- og bredbåndsdækning overalt i landet.

De store, statsstyrede bølger af digitalisering, der har rullet over Danmark de seneste år, er nu ovre, og kommunerne er klar til at tage teten og – i tæt samarbejde med danskerne og virksomhederne – sikre, at den digitale selvbetjening bliver så brugbar og tilgængelig som mulig.

I en dugfrisk 48 sider lang strategiplan fra de 98 kommuner og Kommunernes Landsforening (KL), »Lokal og digital – et sammenhængende Danmark«, rettes fokus mod 60 indsatsområder frem til 2020, hvor især nærhed og tilgængelighed i forhold til danskerne er afgørende vigtige. Her agter kommunerne samtidig at holde regeringen fast på, at bedre mobil- og internetforbindelser overalt i Danmark er altafgørende for, at danskernes mulighed for selvbetjening hos det offentlige kan lykkes, og at det ikke kommer, uden at der følger statspenge med.

»De store systemer med NemID og Digital Post er nu på plads. Den tid, hvor meget store programmer i bølger blev rullet hen over danskerne, er forbi nu. I stedet træder løsninger, der ligger meget tættere på den enkelte borger og derfor skal udvikles i samarbejde med borgere og virksomheder. Der skal stadig tænkes i standardisering og sammenhæng, for det er det, der giver effektiviseringen, men oven på det skal vi sikre, at kommunerne kan lave løsninger, som passer til de lokale behov og er i øjenhøjde med borgerne,« siger Jacob Bundsgaard (S), formand for KLs arbejdsmarkeds- og erhvervsudvalg og borgmester i Aarhus Kommune, til Berlingske.

Mere magt over egne data

Det kræver »en stærk, kommunal digitaliseringsstrategi«, hvor kommunerne kræver at få konkret udbytte af de data, som de ligger inde med og leverer som grundlag for mange af selvbetjeningsløsningerne.

»Hvis det kun er store, statslige løsninger, der plastres ud over landet hver gang, så misser man målene. Derfor er det rigtigt vigtigt at sikre en stærk, kommunal indflydelse med ejerskab over de data og løsninger, der skal bruges, og mulighederne for at tilpasse dem lokalt. Standardløsninger er glimrende, bare de virker, men den fase, som vi nu skal ind i, skal meget gerne åbne mulighed for at kunne tilpasse løsningerne lokalt,« siger Aarhus-borgmesteren.

pix-DESI

Planen er kommunernes indspil til den store, fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2016-2020, som kommuner, regioner og staten skal have på plads efter sommerferien.

»Vi forventer, at sigtelinjerne fra kommunerne vil indgå i den samlede strategi. Der er indtil nu høstet meget store besparelser på digitaliseringen af Danmark, og noget af det har haft betydning for det oplevede serviceniveau. Vi vil fortsat skulle sikre effektivisering, men vi vil insistere på, at det kommer kommunerne til gode, som jo f.eks. står med større plejebehov og større sundhedsudgifter. Men f.eks. er et monopolbrud på KMDs IT-systemer til kommunerne i fuld gang, og her forventer man alene at kunne spare 25 procent af udgifterne til IT-systemer,« siger Jacob Bundsgaard.

pix-Digital bogreol

Altafgørende for succes er, at der både er ordentlig mobil- og internetdækning overalt i Danmark. Her indgik den afgående regering i februar en aftale med samtlige partier i Folketinget. Men der skal investeres aktivt, mener kommunerne.

»Det er helt afgørende, at bredbånds- og mobildækningen er i orden i hele landet, så man ikke risikerer, at dele af landet kobles af. Det skal der sættes ressourcer af til. F.eks. er det helt oplagt, at når staten udbyder mobillicenser, skal provenuet bruges til at sikre en fornuftig dækning i stedet for at gå i statskassen. Der er brug for, at staten til stadighed fastholder sit fokus, og at Folketinget leverer de ressourcer, der skal til for at løse dækningsproblemerne. Vi ved med sikkerhed, at ordentlig dækning ikke alene bæres igennem af markedskræfterne,« siger Jacob Bundsgaard.

pix-Ja-nej

Både den afgående og forrige regering har sat som mål, at alle i Danmark – uanset hvor de bor og arbejder – senest i 2020 skal kunne købe en internetforbindelse – mobil eller kablet – med en hastighed på mindst 100 megabit ind i huset og 30 megabit ud ad huset for at sikre, at alle har ordentlig adgang til nettet og dermed bl.a. til de offentlige selvbetjeningsmuligheder, som skal spare det offentlige for en-to milliarder kroner om året, fordi folk selv gør arbejdet. Pengene skal så i stedet bruges på »varme hænder«, altså f.eks. mere personale i ældreplejen, og ikke bare inddrages af finansministeren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen