Berlingske Business
14:41Endnu en hedgefond shorter Pandora

Køb den ikke men lav den selv

E-learningens fordele er gået op for store dele af erhvervslivet, men de økonomiske realiteter får mange virksomheder

til at holde sig væk fra denne undervisnings- og læring-metode. Prisen er for høj, synes især mange SMV''er

(små og mellemstore virksomheder).



- Det er hvad jeg hører. Der er ikke ret mange SMV''er, der har råd til

at få lavet en færdig e-learning løsning. Desuden tror jeg, at man er blevet lidt skræmt af konceptet. Enten

fordi man forbinder det med et e-learning kursus på cd-rom, som man bare lægger ned i skuffen og ikke rigtig gør mere

ved, eller fordi man forbinder det med store halvanden million kroners løsninger, som man køber i en konsulentvirksomhed.



Det

siger Jørn Olling, direktør for den danske, seks måneder gamle afdeling af det skandinaviske selskab Glasspaper.

Det tilbyder virksomheder og kursuscentre i de fire skandinaviske lande en lang række forskellige og færdige uddannelsesløsninger

som e-learning.



Det tilbyder også et værktøj til, at virksomhederne selv kan lave deres e-learningløsninger.

Det har vakt pæn interesse herhjemme, faktisk større interesse end i de andre skandinaviske lande.











Sparer

på kurser

- De fleste virksomheder i Danmark skal spare, og noget af det første, mange af dem sparer på, er kursusbudgettet,

siger han. Flere kursusvirksomheder er lukket inden for det seneste halve år, og en del af de andre kører på pumperne.



Han

fortsætter:



- Men undervisning, efteruddannelse og instruktion af medarbejdere kan jo i de fleste tilfælde ikke undværes

i det lange løb. E-learningens fordel er, at firmaet slipper for at sende sine medarbejdere på kurser for i stedet giver

dem læring på deres egen pc-skærm. Vi tilbyder firmaerne den fordel, at de kan slippe for at betale dyrt for at

få lavet e-learning programmer ude i byen og i stedet lave dem langt billigere selv. Det kan de med vores værktøj,

der er forholdsvis billigt, og hvor der ikke er nogen yderligere omkostninger efter indkøbet.

Et forfatterværktøj

Værktøjet

hedder RapidBuilder. Det er udviklet af det canadiske softwarehus XStream, og Glass-paper er nordisk udbyder af det.



Programmet

kan beskrives som et forfatterværktøj til opbygning af e-learning-produkter.



Man kan sætte det til at optage

forskellige forløb på pc''en, f.eks. hvordan man betjener en brugerapplikation med museklik, dialogbokse etc. Har man

en præsentation, der er lavet i f.eks. præsentationsprogrammet PowerPoint, kan den indspilles i RapidBuilder. Der kan

også indspilles videosekvenser, og det hele kan suppleres med tale.



Desuden kan der indlægges forskellige slags dialogbokse,

så e-learning-produktet kan være i interaktion med sin bruger. Det kan bl.a. være valg, eleven skal foretage gennem

et kursusforløb, eller besvarelser, der skal afleveres for at komme videre i forløbet.



Alt det indspillede kan

redigeres på kryds og tværs, og sluttelig kan det færdige resultat komprimeres ned med hele 97 pct. Der kræves

ingen programmering noget sted under opbygningen eller redigeringen, forudsætningen for at bruge værktøjet er alene,

at man er rimelig fortrolig med Win-dows-miljøet, og man er støttet af en omfattende hjælpefunktion.



- Vi

påtager os gerne at hjælpe kunderne i gang med programmet og har oplevet, at folk mestrer de grundlæggende funktioner

og er i gang efter en halv times tid, siger Jørn Olling.

Utallige muligheder

Han påpeger, at værktøjet

kan være meget velkomment i virksomheder, som skal oplære medarbejdere i at betjene skræddersyet software - læremateriale,

som det kan være dyrt at få lavet hos et e-learning selskab. Men anvendelsesmulighederne er utallige, og Jørn Olling

fortæller om en enkelt af dem:



For nylig var han på besøg i en større organisation for at demonstrere systemet.

Han var blevet bevilget en halv time, men efter tyve minutter stod han med en ordre i hånden, ledsaget af ordene "Det er

lige det, vi skal bruge".



Organisationen stod for at skulle opgradere Windows til version XP, og den ville gerne have en

række hjælpefunktioner liggende på sit intranet med demonstrationer af håndteringen af det nye operativsystem,

som medarbejderne så kunne kalde frem på skærmen. Her var fordelen, at den Win-dows-sagkyndige med dette instrument

kunne lave de forskellige instruktioner i takt med, at der blev spurgt efter dem.

En succes

Det danske Glasspaper klarer

sig godt. RapidBuilder er blevet en succes, og det og andre gør-det-selv værktøjer, som selskabet forhandler,

tegner sig tilsammen for langt det meste af den danske afdelings salg.



- I Norge, hvor moderselskabet ligger, er det lige omvendt,

fortæller Jørn Olling. Deroppe køber erhvervslivet rask væk færdige e-learning kurser, de udgør

ca. 90 pct. af det norske salg. Men det tog os ikke mange dage at finde ud af, at det gør man bare ikke i Danmark, i hvert

fald ikke lige nu. Når RapidBuilder er blevet så godt modtaget herhjemme, så hænger det efter min opfattelse

sammen med, at danskerne er opsatte på at bruge IT meget intensivt og selvstændigt.



Det unge Danmarks-kontor, som

ligger i Greve, startede med to og har nu nu fire medarbejdere.



Det er ikke rullet ud med omfattende markedsføringsaktiviteter

og agter heller ikke at gøre det.



- Vi tager direkte kontakt til firmaer, når vi prøver at sælge systemet, og

vi er blevet kendt i erhvervslivet efter mund-til-mund metoden. Der går ikke en dag, uden nogle firmaer ringer til os, og de

indledende replikker er næsten hver gang de samme: At man gerne vil have e-learning, men at det for det meste koster en bondegård

at komme igang, og at man derfor er interesseret i mulighederne for at kunne lave sine e-learning''er selv, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen