Berlingske Business

Køb bus- og togbilletten med SMS

Køb bus- og togbilletten med SMS - 1
Billet til metroen kan nu købes fra mobiltelefonen. Foto: Michael Bothager, Scanpix

Mobiltelefonen kan nu bruges til at købe bus-, tog- og metrobilletter i hovedstadsområdet.

Fra i dag, fredag, behøver man ikke længere småpenge eller dankort, når man skal med bus, tog eller metro. Billetten kan i stedet betales med en mobiltelefon og en SMS-tekstbesked.

Trafikselskaberne i hovedstadsområdet - DSB, Metroselskabet og Movia - indfører SMS-billetter, og det gælder også på strækninger drevet af Regionstog og Lokalbanen. Man sender en SMS-besked til 1415 med oplysninger om, hvor man rejser fra, hvor mange zoner man vil rejse i, og om man er voksen, f.eks. »Nørreport 3 v«, hvis man skal til lufthavnen. Købet bliver bekræftet pr. SMS, og så viser man blot mobiltelefonen frem, når kontrolløren dukker op.

Kunder med Telia taletidskort og kunder hos CBB og hos enkelte, små teleselskaber kan dog ikke bruge muligheden.

Trafikselskaberne håber, at hele 40 procent af kontantkøbbilletterne i fremtiden vil være SMS-billetter, og salgsdirektør hos DSB S-tog, Niklas Marschall, satser på, at de nye muligheder vil få flere til at køre med bus, tog og metro rundt i hovedstadsområdet.

Fynboer har prøvet i et år

TDC og FynBus har siden januar 2008 tilbudt SMS-billetter til fynske buspassagerer. Erfaringerne har været positive, og omkring fem procent af de fynske passagerer - som samtidig er TDC-kunder - køber billet via telefonen.

»Vi er glade for, at vort pionerarbejde inden for mobilbetaling i Danmark har været så stor en succes, at det nu breder sig. Det gør hverdagen lettere for vore kunder, at de kan udnytte mobiltelefonens muligheder yderligere,« siger Jesper Theill Eriksen, direktør for TDC Mobil.

Han forventer, at 2009 bliver året, hvor betaling med mobiltelefonen bliver hverdag for danskerne. TDC er selv med i flere projekter, hvor man skal kunne betale med mobiltelefonen for parkering, vaskerier, solcentre og automater.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen