Berlingske Business

Kø af ting vil på nettet i Danmark

Til BT / BM / Scanpix
Foto:

Norden er førende på verdensplan med »Tingenes Internet«, som der er store penge i.

Ti millioner ting og dimser i Danmark er allerede nu koblet på internet. Om tre år er det 23 millioner.

Så hurtigt går udviklingen i det såkaldte »Tingenes Internet«, og Norden er førende på verdensplan. Her er fire gange så mange netforbundne ting per næse som i resten af verden.

06BUS20150303-164751-35g.jpg

Markedsværdien af Tingenes Internet var sidste år alene i Danmark på 902 millioner euro eller 6,7 milliarder kroner, viser rapporten »Connected Things« fra telegiganten Telia – et af verdens ti største mobilselskaber – og konsulentfirmaet Arthur D. Little, som Telia har offentliggjort på Mobile World Congress, verdens største mobilmesse, i Barcelona i denne uge.

Teknologiglæde lægger pres på

Når maskiner og dimser »snakker« sammen og udveksler oplysninger og data, og man selv på afstand kan se, hvordan de har det, og indstille dem anderledes, bliver det muligt for eksempel at styre trafikken bedre, styre energiforbruget bedre og fremme brugen af telemedicin, hvor man ikke fysisk behøver at gå til lægen eller tage på sygehuset, fordi målinger og konsultationer kan foregå via internetforbindelsen. Og den slags er der stor værdi i, også for udviklere af udstyr, software og dataanalyser.

Mængden af tilkoblede ting har for længst oversteget antallet af nordboere. Faldende priser, stor udbredelse af smartphones og mobilt udstyr og høje hastigheder på netværkene i Norden får udviklingen til at rulle – og forventningerne til at stige.

pix-Barcelona

»Tingenes Internet vokser hastigt i Norden. Det er de tidlige stadier af en revolution, som vil omdanne vort samfund, erhvervsliv og måden, vi lever på. Det vil medføre nye måder at holde vore boliger sikre på, give større effektivitet, lettilgængelige transportsystemer og forbedret sundhedspleje. Men det vil også skabe nye muligheder for nordiske virksomheder i forhold til at lancere innovative produkter og tjenester, som vil få stor indflydelse på tværs af brancher,« siger Hans Dahlberg, leder af Telias globale såkaldt maskine til maskine-tjenester.

Svenske Ericsson, som er verdens største producent af mobiludstyr, målte for nylig, at tæt på 70 procent af alle smartphone-brugere ønsker interaktivitet og at kunne kontrollere udstyr, transport og sundhedstjenester.

Lovgivningen skal følge med

I Norden (fraregnet Island) var der i 2014 i alt 45 millioner netforbundne ting svarende til 1,7 per person. I 2018 vil det runde 100 millioner. 17 procent af dem er koblet på mobilnettet, i 2018 vil det være 20 procent mod 13 procent i resten af verden.

En afgørende forudsætning for succes er, at lovgivning og regulering følger med, så man fremmer brugen af Tingenes Internet.

til BNY business f Sten Løck

Danmark havde i 2014 900.000 net-opkoblede biler og vil i 2018 have tre millioner, forudser Arthur D. Little i rapporten. Antallet af netopkoblede bygninger, hvor man har intelligente installationer, der kan styres på afstand, vil vokse fra 3,6 til 8,9 millioner i samme tidsrum, mens der i 2018 vil være 1,2 millioner danskere og dyr, som er koblet op, så man ved, hvor de geografisk er, og kan følge deres aktivitet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen