Berlingske Business
15:59General Electrics falder til laveste niveau i fire år

Kodekrig om Facebook-annoncer er brudt ud

pix-Blokering
Når man installerer annonceblokering på sin PC, mobiltelefon eller tavle-PC, sies annoncerne fra og efterlader blot et tomt hul, hvor annoncen burde stå. Men Facebook er gået i nærkamp med et af de mest udbredte annonceblokeringsværktøjer, hvor mange aviser f.eks. beder de besøgende om at undtage netop deres netsted, fordi annoncerne betyder, at indholdet kan vises gratis. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Et nyt våbenkapløb er brudt ud mellem Facebook og forsøget på at stoppe de påtrængende annoncer fra overhovedet at blive vist på skærmen.

En krig mellem Facebook og firmaer bag små programmer, der blokerer for irriterende annoncer på skærmen, er brudt ud i lys lue.

Det børsnoterede Facebook, der er verdens største sociale netværk, ændrede i forrige uge på nyhedslisten, så filteret Adblock Plus, der er et af de mest udbredte til at fjerne annoncer med, ikke længere virkede. I virkeligheden snød Facebook annonceblokeringsværktøjet til at tro, at de viste annoncer blot var almindelige opslag blot med markeringen »Sponsoreret«, hvorfor Adblock Plus ikke som normalt greb ind og spærrede for, at annoncerne blev vist.

pix-Opera

»Musen vandt«

Men det tog ikke lang tid, før Adblock Plus alligevel fandt ud af, hvordan det skulle løses.

»I denne runde af katten-efter-musen-konkurrencen ser det ud til, at musen vandt,« konstaterede Adblock Plus, der bruges af omkring 100 millioner verden over.

Det tirrede Facebook, som er helt afhængig af sine annoncer, da selskabet stort set ikke får penge ind på noget som helst andet. Og der kom dog 6,43 milliarder dollars ind i april-juni i år, hvoraf de 84 procent stammede fra annoncer, som blev vist, når brugerne tilgik Facebook fra en mobiltelefon eller tavle-PC. Og Facebook er desuden helt afhængig af at kunne indsamle massevis af data om, hvad folk laver og interesserer sig for - data, som Facebook sælger videre til annoncørerne, der herefter kan målrette deres annoncer til dem, der på forhånd kan udpeges som særligt interesserede i netop deres produkter.

Facebook foretog derfor endnu en justering, som på ny satte Adblocker Plus ud af spillet. Nu betød det nemlig, at også almindelige opslag blev blokret. Facebooks annoncedirektør, Andrew Bosworth, understregede, at Facebook selv giver brugerne mulighed for gennem indstillingerne at bestemme, hvilken slags annoncer de vil se.

pix-3-butik

Aviser opfordrer til at slå blokering fra

Annonceblokeringsværktøjer bliver dog stadig mere udbredt i takt med, at annoncerne bliver mere og mere påtrængende både i størrelse og form, som når det pludselig brager ud af højttaleren med reklamebudskaber, når man besøger en side, hvor en reklamefilm automatisk går i gang. Nogen bruger dem også for at undgå risikoen for, at der gemt i en falsk annonce ligger computervirus, som bliver installeret, når annoncen sættes i gang.

Har man annonceblokering installeret, sies annoncerne fra og efterlader blot tom plads, hvor de skulle have været på siden. Samtidig slipper man dermed for at blive registreret hos annoncørerne, fordi annoncen aldrig vises, og man sparer på sit dataforbrug, da annoncerne ofte fylder meget at hente, navnlig hvis der er tale om små reklamefilm med levende billeder.

Mange netsteder er dog afhængige af, at annoncerne vises, så de kan få penge i kassen, nu hvor nyheder og andet oftest kan læses gratis. Mange netsteder - især avisers - er derfor begyndt at give besøgende med annonceblokeringsværktøjer installeret besked på skærmen om, at man skal slå blokeringen fra på netop deres netsted. Ellers kan man ikke længere få adgang til at læse gratis med.

pix-Apple

På Berlingskes B.dk forklarer man det således:

»Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet. Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra berlingske.dk. Det er nemt og tager kun et øjeblik.«

På den hvide liste mod betaling

Ligesom man selv kan vælge at åbne for annoncerne på hvert enkelt netsted, som man gerne vil kunne besøge og bruge, har Adblock Plus sine egne undtagelser. De netsteder, som betaler Adblock Plus, kan nemlig komme på den hvide liste og dermed slippe gennem nåleøjet. Men den hopper Facebook ikke på.

»Snarere end at betale annonceblokeringsselskaber for at undgå at blokere de annoncer, som vi viser, sådan som nogle af disse selskaber tidligre har inviteret os til at gøre, lægger vi kontrollen i folks egne hænder med vores opdaterede annonceindstillinger og vores andre reklamekontrolfunktioner,« siger Andrew Bosworth fra Facebook.

Hver gang Adblock Plus ændrer på sit filter, kræver det, at brugerne opdaterer Adblock Plus-funktionen i deres internetbrowser. Derfor mener nogle iagttagere, at Facebook har bedste chancer for at vinde slaget, da mange ikke vil opdage, at de skal opdagere annonceblokeringsværktøjet.

Det anslåes, at omkring 200 millioner mennesker på verdensplan har installeret de gratis filtre, der skræller annoncerne væk. iPhone- og iPad-producenten Apple gjorde det sidste år muligt at installere annonceblokering på Apple-udstyr, men det virker kun i Apples egen Safari-browser og kan ikke bringes til at spærre for annoncer i de apps, som kører på telefon eller tavle-PC. Det er nemlig her, at Apple selv tjener pengene.

pix-The Gin Tub

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen