Berlingske Business

Kodak reddet - men dropper al foto

pix-Kodakfilm
Dette er fortid. Kodak er reddet fra konkurs, men fremover er Kodak uden film og fotos. Foto: Scott Olson, Getty Images/AFP/Scanpix

Fotografiets store ophav er reddet fra konkurs men vil fremover kun beskæftige sig med printteknologi.

Kodak, der har stået som et ikon for fotografiet og dets historie, er reddet fra konkurs men vil fremover være en virksomhed, som ikke sælger spor til privatkunder.

Redningsplanen, der skal skære en gæld på 4,1 milliarder dollars (22,9 milliarder kroner) blev tirsdag godkendt, og dermed siger Kodak farvel til kameraer, salg af filmruller og fremkaldelse af billeder for i stedet at koncentrere sig om printteknologi til virksomheder.

I januar 2012 gik Kodak, som har hovedkontor i Rochester i New York i USA, i betalingsstandsning. Det skete, efter at 47.000 ansatte siden 2003 var blevet afskediget, 13 fabrikker, der producerede film, papir og kemikalier, og 130 fotolaboratorier var blevet lukket.

Farvel til klassisk Kodak

Ved betalingsstandsningen havde Kodak 17.000 ansatte. Det er kun de 8.500, der fortsætter, når der er solgt fra og lukket afdelinger.

Alt det klassiske Kodak, som forbrugerne kender det, er blevet solgt under betalingsstandsningen. Kodak skal nu ud og nytegne aktier for 406 millioner dollars.

Kodak blev stiftet af George Eastman, som udviklede en fotografisk metode, før det første Kodak-kamera kom på markedet i 1888.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen