Berlingske Business

Kniven for struben: Sony giver mobiltelefoner et år til at få succes

pix-Hirai
Sony-topchef Kazuo Hirai med den nyeste toptelefon, Xperia Z5, som - også - har fået fine anmeldelser. Arkivfoto: John MacDougall, AFP/Scanpix Foto:

Elektronikgigantens topchef vil se overskud på mobilsalget om et år - ellers vil han se på alternativer.

Om et år skal Sonys mobilproduktion igen være en succes og tjene penge - ellers vil koncernen overveje dens fremtid.

Det fastslår Sonys topchef siden 2012, Kazuo Hirai, onsdag.

»Vi vil fortsætte forretningen, så længe som den er på sporet af at gå i nul til næste år. Ellers har vi ikke droppet overvejelserne om alternative muligheder,« sagde han til en gruppe journalister i Tokyo.

US-GOOGLE-HOLDS-PRESS-EVENT-ANNOUNCING-NEW-PRODUCTS

Sony købte i 2011 sin svenske samarbejdspartner Ericsson ud af deres fælles mobilproduktion Sony Ericsson og døbte det om til Sony Mobile. Siden har Sony med Kazuo Hirai i spidsen kæmpet for at få gjort Sonys mobiltelefoner til et oplagt valg, når der skulle købes en ny af slagsen - ligesom i tidligere tider.

Xperia får ros - og kunder

Meget tyder på, at det faktisk er ved at lykkes. Sonys Xperia-serie af vandtætte telefoner med Sonys mangeårige ekspertise inden for kameraer får rosende anmeldelser, og flere og flere vælger en Sony-telefon. I Danmark har Sony gennem flere år været det tredjebedst sælgende mobilmærke efter Apple og Samsung.

pix-Walkman

Sony har de seneste år blandt andet solgt sin PC-produktion fra og overvejer tilsvarende med sin TV-produktion, som også kæmper med at tjene penge. Kazuo Hirai ser dog stadig TV-produktionen som en væsentlig ingrediens i Sonys produktsortiment. Det samme er mobiltelefonerne, som dog har været længe om at ville pege i den rigtige retning økonomisk.

I juli sænkede Sony sine forventninger til mobildivisionen og forudser et underskud på 60 milliarder yen (3,3 milliarder kroner) i indeværende regnskabsår mod et tidligere forventet minus på 39 milliarder yen.

»Jeg har fornemmelsen af, at omlægningen i vores elektronikforretning har gjort fremskridt. Resultaterne af tre års omstrukturering begynder at vise sig. Men vi mangler stadig at omstrukturere inden for smartphones,« fastslog Kazuo Hirai.

pix-Sony-Hirai

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen