Berlingske Business

KMDs nye norske datter skal åbne banker i Danmark

Gert Jonassen er direktør i Arbejdernes Landsbank.
Foto:

KMD har købt selskabet Banqsoft, der hjælper banker og finansieringsselskaber med digitale løsninger. Banqsoft vil bidrage til åbninger af nye banker, og der skal ansættes folk i Danmark.

De gamle banker oplever tiltagende konkurrence fra nye aktører, der vil låne penge eller lave egne finansieringsløsninger til kunderne.

Komplett, Volkswagen og Toyota er nogle af de virksomheder, der har åbnet banker eller avancerede finansieringsløsninger med hjælp fra norske Banqsoft. Danmarks største it-firma KMD har nu købt Banqsoft, og planen er, at den norske it-virksomhed med cirka 140 ansatte skal udvide forretningen under de nye ejere.

It-virksomheden KMD fyrer 120 ansatte

Banqsoft bidrager til at udvikle bankløsninger til firmaer som Santander og Arbejdernes Landsbank, men de vil også hjælpe detailvirksomheder med at oprette bank eller finansieringsselskab, som eksempelvis Coop har gjort i Danmark med Coop Bank. KMD anslås at have givet over 250 millioner kroner for Banqsoft, men hverken KMD eller Banqsoft vil oplyse salgsprisen.

Banqsoft har hovedsæde i Norge og kontorer i Sverige, Finland og Polen. De får langt størstedelen af indtægterne fra det svenske og norske marked, men Danmark kan godt forvente, at Banqsoft vil blive en agressiv spiller på det danske marked. Banqsofts direktør, Johnny Rindahl, ser store muligheder i at få danmarks største it-virksomhed som ny ejer.

»Det er jo en meget spændende situation med Banqsoft i dag. Planen er at konsolidere vores nordiske tilstedeværelse, og i Danmark har vi jo ikke været så meget tilstede. Vi har allerede nogle få kunder, men vi skal være mere tydeligt til stede der.«

 

Hvad er potentialet for Banqsoft i Danmark?

»Vi ser store muligheder i det danske marked, og der er jo meget synergi mellem Danmark, Norge, Sverige og Finland, og vi har jo en meget fin succes i Norge og Sverige, men har også været tilstede i Finland og Danmark. Vi er til stede, og vi har også nogle nye projekter på vej.«

Hvor mange nye banker skal I hjælpe på benene i Danmark?

»Vi startede vores bankaktivitet for tre år siden i Norge, og nu er vi kommet i gang med et par cases i Sverige. Vi har foreløbig ikke så meget på det danske marked, men vi er i gang med en nordisk spiller, som skal udvide til Danmark, men ikke er i landet endnu. Vi skal både hjælpe nye banker i gang og hjælpe eksisterende banker, som skal have nye løsninger og mere fleksibilitet.«

En af de banker, der har været rygtet til Danmark er Bank Norwegian, som udvidede til Sverige i 2013. På det tidspunkt sagde direktør Erik Jensen, at man »overhovedet ikke« ville afvise, at de var på vej ind i Danmark.  Det er dog ikke blevet til noget endnu, men med KMDs køb af Banqsoft kan det være tæt på. Bank Norwegian og Banqsoft indgik nemlig i november 2014 en fem-årig aftale om at udvikle bankens kreditkortløsninger. Det kan bringe den norskstartede bank tættere på Danmark.

pix-KMD

Direktør Johnny Rindahl siger, at de første kunder, han har snakket med, er positive overfor nu at komme på danske hænder. KMD er gode på drift og datasikkerhed, og det kommer Banqsoft til gode, mener direktøren for det fremadstormende firma. De har siden 2011, da Johnny Rindahl overtog topposten i firmaet, øget både omsætning og antal ansatte mærkbart. I 2014 omsatte Banqsoft for 139 millioner kroner.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen