Berlingske Business

KMD-partner har fået egen Stein Bagger

KMD-partner har fået egen Stein Bagger - 1
Danmarks største leverandør af IT til det offentlige, KMDs partner i Indien er ramt af en skandale med ligheder til Stein Bagger-sagen. Foto:

Bestyrelsesformand pumpede regnskaber op og forfalskede ordrer.

Danmarks største leverandør af IT til det offentlige, KMDs partner i Indien er ramt af en skandale, hvor bestyrelsesformanden nu træder tilbage efter at have erkendt, at regnskaberne er blevet pumpet op igennem flere år.

Den 53-årige bestyrelsesformand Ramalinga Raju for et indiske Satyam Computer Services, som er Indiens fjerdestørste softwareeksportør, trådte onsdag morgen tilbage.

Han medgav, at han havde »pustet indtjeningen op over en periode på de seneste år«. Det skete gennem »fiktive« kontrakter og »ikke-eksisterende kontanter«. Af de 53,61 milliarder rupee (6,05 milliarder kroner), som Satyam 30. september i sit regnskab angav at have i kontanter og på bankbogen, var de 50,4 milliarder ikke-eksisterende.

Styrtdyk på børsen

Beskeden sendte øjeblikkeligt Satyam-aktien i frit fald på børsen i Bombay. Her blev den 71 procent mindre værd.

KMD (det tidligere Kommunedata) indgik i februar 2006 en ringbindstyk aftale med Satyam om at oprette et særligt KMD-kontor i Bangalore i Sydindien, hvor en lang række af de IT-løsninger, som især kommunerne anvender, skal udvikles.

KMD er ved at skifte alle sine egenudviklede og efterhånden ret tunge EDB-systemer ud med teknologi fra det tyske SAP, som er lettere at koble ekstra IT-moduler sammen med som byggeklodser. Hvor der i hele Danmark findes godt 1.500 SAP-eksperter, råder Satyam alene over 2.400 af slagsen.

Satyam, som på hindi betyder »sandhed«, er grundlagt i 1987 af Ramalinga Raju og Rama Raju og har blandt andre Japans tredjestørste bilfabrikant, Nissan Moto, som medejer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen