Berlingske Business
08:18Grønt Europa i vente

Klik og leas

24BUSlars-eegholm1.jpg
»Set fra kundernes synspunkt giver det en fleksibilitet, samtidig med at man meget hurtigt kan få svar på sin forespørgsel,« siger Lars Eegholm, direktør i LeasePlan, om den fremtidige digitalisering i leasingbranchen. Foto: Mathais Bojesen

Mens bankerne er nået langt med at betjene deres kunder på nettet, hersker papiret endnu i leasingbranchen. Men det er på vej til at ændre sig. Branchen arbejder målrettet med en digitalisering, der primært skal skære omkostninger væk, og som muligvis også kan få kunderne til at købe flere ydelser.

Har du brug for en ny bil til din virksomhed? Eller en rendegraver? Eller nye kontormøbler eller IT-udstyr? Så gå ind på dit leasingselskabs hjemmeside, log på med din NemID og bestil, hvad du har brug for. Næste dag bliver varen leveret.

Endnu er det et fremtidsscenarie, men det er en fremtid, der ligger meget tæt på. Leasingselskaberne arbejder på højtryk med at skabe pendanter til de netbaserede løsninger, som kunderne allerede har vænnet sig til i bankerne, og Henrik Bech-Hansen, direktør i Nordania Leasing og sektorformand i brancheforeningen Finans & Leasing, er overbevist om, at NemID bliver koblet op på systemerne, inden året er omme.

»Vi skal digitalisere i langt højere grad, end vi har gjort tidligere. Specielt de steder, hvor kunderne kan betjene sig selv, bør vi være helt fremme i skoene. Det er både i vores og kundernes interesse. Kunderne vil meget hellere sidde hjemme og kigge på mulighederne, og vi andre vil gerne bringe omkostningerne ned, så vi bliver mere konkurrencedygtige,« siger Henrik Bech-Hansen.

En digitalisering kan også give mersalg af leasingydelser, fordi en kunde, der står hos en forhandler og er blevet overbevist om, at han/hun skal købe mere end planlagt hjemmefra, kan gøre det nemt og ubureaukratisk – givet den grundlæggende kreditvurdering er på plads.

Men leasingselskaberne nedtoner også den effekt, digitaliseringen vil få på både top- og bundlinje. I sidste ende handler det ikke så meget om at komme et hestehoved foran konkurrerende finansieringsformer, som det handler om ikke at tabe terræn til dem.

»Set fra kundernes synspunkt giver det en fleksibilitet, samtidig med at man meget hurtigt kan få svar på sin forespørgsel. Det er de krav, kunderne stiller til os.

For vores vedkommende vil en digitalisering spare på de administrative omkostninger, men vi har jo også udviklingsomkostninger her og nu, og når processen er færdig, er der bare et nyt område, vi skal til at udvikle. Bankerne vil også stadig have det fortrin, at de har den daglige, personlige relation til kunden og dermed en indsigt i en virksomheds drift, som vi aldrig vil få ud fra oplysningerne i et regnskab,« siger Lars Eegholm, adm. direktør i LeasePlan, som udelukkende tilbyder leasingydelser på biler.

adf

Han har heller ikke den store tro på, at den hurtigere og mindre bureaukratiske adgang til leasingydelser vil føre til et impulskøb af noget væsentligt omfang – og slet ikke blandt almindelige forbrugere, der f.eks. kunne blive fristet til at lease en ekstra bil til husstanden. Netop almindelige forbrugere har jo ifølge loven ret til at fortryde handlen igen.

LeasePlan i Danmark er en del af et globalt netværk med afdelinger i 32 lande. På den måde mærker Lars Eegholm, hvordan Danmark har en frontløber-rolle i henseende til at digitalisere virksomheden.

»Danmark er langt fremme, og vi har mulighed for at være nogle af dem, som sadler og rider først. Med NemID får vi et system, så kunderne hver især kommer til at kunne identificere sig, og vi dermed ikke manuelt skal verificere deres identitet. Sådan en genkendelsesproces er ikke normen i ret mange af de andre lande, vi er repræsenteret i. Vi deler også bredt ud af vores erfaringer til vores udenlandske kolleger i LeasePlan. De er interesserede i de løsninger, vi arbejder med,« siger han.

Det, som i praksis skal fungere, er, at de digitale systemer forbinder kunden, forhandleren af, hvad der nu skal leases, og leasingselskabet. Skal det være helt automatisk, skal systemet også selv kunne trække oplysninger, der belyser kreditværdigheden. I henseende til privatforbrugere kan det komme til at knibe, selv om man kan koble op på f.eks. RKI.

Men over for erhvervskunder vil det blive muligt at gå direkte ind i Erhvervsstyrelsen og fiske seneste regnskab fra kunden. Det er muligt, fordi også regnskaber nu om dage bliver afleveret digitalt.

24BUSleasingjura.jpg

Så udestår kun et problem: Leasingselskabet er nødt til at sikre sig for det tilfælde, at en kunde alligevel kommer i økonomisk uføre og ikke er i stand til at betale sine ydelser. I så fald skal leasingselskabet være i stand til at sælge det pågældende maskinel.

Det er enkelt, hvis der er tale om personbiler. Det går også, når der er tale om entreprenørmateriel – et område, hvor leasingselskaberne har haft stor vækst på grund af de mange offentlige anlægsarbejder, der er i gang for tiden. Men det begynder at blive kompliceret, hvis det f.eks. drejer sig om en malkerobot på et landbrug eller endnu mere specialiseret maskinel.

»Jeg vil forvente, at i mindre sager – på måske en til to mio. kr. og med tiden mere – vil det kunne lade sig gøre at foretage hele processen automatisk. Vi har allerede elementer af det i dag, og vi vil kunne udvikle det meget mere. Hvis man er usikker på nogle forudsætninger i en bestemt branche, kan man f.eks. lægge nogle forudsætninger om forudbetalinger af en vis størrelse ind i systemet. Man kan også justere på scrap-værdien. Men i forhold til f.eks. banklån har vi også den fordel, at det meget konkret er aktivet og dets værdi, vi ser på. Det er nemmere, end at vi også skulle analysere kunden og den pågældendes branche til bunds,« siger direktør Frank Bondorph fra Nordea Finans Danmark.

Også han forventer, at udviklingen kommer kunderne til gode – ikke blot i form af bekvemmeligheden af ydelserne.

»Det kan åbne markedet og øge konkurrencen. Det er sundt at have et gennemsigtigt marked, hvor der er let adgang til kapital og finansiering,« siger Frank Bondorph.

next step

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen