Berlingske Business

Klassisk urmager klar med første smartur

pix-Tag Heuer
Tag Heuers nye Connected-ur kan holde strøm i et døgn, før det skal lades op. Foto: Tag Heuer

Schweiziske Tag Heuer tilbyder kunderne at kunne bytte tilbage til et traditionelt armbåndsur, hvis de ikke kan med det smarte.

Digitale smarture er ikke automatisk blot endnu en ny dims fra de store teknologigiganter. Den schweiziske urgigant Tag Heuer er klar med sit første smartur med Android, udviklet i samarbejde med internetgiganten Google og chipgiganten Intel.

Prisen er ikke for begyndere: 1.350 euro eller 10.000 kroner. Og noget usædvanligt tilbyder Tag Heuer køberne efter to år at kunne bytte smarturet ud med et ægte armbåndsur i titanium og med mekanisk indre. Man skal bare betale lidt ekstra for muligheden.

Luksusuret kan købes i USA og kommer til Europa om få dage.

Batteri til en dag

Tag Heuer Connected-uret bruger Googles særlige urudgave af mobilstyresystemet Android, Android Wear. Det kan dermed kobles sammen med milliarder af Android-telefoner men også med nyere iPhone-telefoner fra Apple med iOS 8.2 og opefter som styresystem.

Tag Heuer har produceret ure i 155 år og er den første schweiziske urmager, som er klar med et fuldt funktionsdueligt smartur. To andre schweiziske mærker, Breitling og Mondaine, har dog tidligere fremvist mekaniske ure, som trådløst kan kommunikere med smartphonetelefoner.

Apples smartur, Watch, kan købes fra 3.000 kroner og opefter. Den dyreste model står i 17.500 dollars.

Connected-uret har tre digitale urskiver, og det viser hele tiden klokken, modsat andre smarture, som slår funktionen fra for at spare batteri. Connected-urets indbyggede litiumbatteri vil - ligesom de øvrige smarture - skulle lades op efter en dags brug. Der findes en række applikationer til uret, som andre Android-ure ikke har adgang til.

Ikke en konkurrent til Apple

Connectec-uret har fire gigabyte hukommelse og er vandtæt. Når uret ikke har adgang til ens telefon, kan det fortsat vise tiden, bruges som lommeregner og udveksle data, hvis der er en trådløs forbindelse, samt tælle skridt og afspille musik.

Tag Heuers topchef, Jean-Claude Biver, har ifølge det franske dagblad Le Matin Dimanche, forbudt sine medarbejdere at sige, at Apple er urmagerens konkurrent. Han lægger vægt på, at Tag Heuer producerer ure og ikke er Apple. Desuden slår han fast, at Tag Heuer ikke har som mål at sælge millioner af de nye ure.

Til sammenligning sælger Tag Heuer omkring 350.000 almindelige ure om året.

Smarture er ikke blevet det store salgshit, som nogen havde håbet på. Apple har siden lanceringen af sine Watch-ure i april 2015 solgt syv millioner af dem og er dermed det bedst sælgende mærke af alle.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen