Berlingske Business
12:32Novozymes overvejer at appellere tabt patentsag 

Klageregn: Folk lokkes med konkurrencer, men ender som abonnenter

Spam
Spam er en betegnelse for reklamer, man ikke selv har bedt om, som sendes via e-mail eller i nyhedsgrupper. Foto:

Der er sket en tredobling af klagesager om digital markedsføring på bare fem år – og problemet er ikke kun spam-mails, men også decideret snyd, hvor forbrugerne får noget helt andet, end de forventer.

Det er ikke kun prinser fra Nigeria og falske Warren Buffett-profiler, der forsøger at lokke penge ud ad dine lommer via e-mails, konkurrencer og tilbud på internettet.

Også virksomheder er ganske kreative – og nogle gange alt for kreative, mener forbrugerne.
I hvert fald er der sket en tredobling af klagesager om digital markedsføring siden 2010, skriver magasinet Forbrugerrådet Tænk ifølge DR.

pix-hacker

I 2010 fik Forbrugerombudsmanden 826 klager i sager om digital markedsføring. Det tal var 2.478 i 2015. Det er en tredobling på bare fem år – og i 2014 var der endda endnu flere klager nemlig 3.256.

Ifølge DR er der blevet klaget over alt fra almindelige spam-mail til direkte snyd, hvor forbrugerne er endt med dyre abonnementer, selv om de troede, de ville få en billig mobiltelefon.

HONG KONG-CRIME-SPAM-INTERNET

Men særligt abonnementsfælden, hvor konkurrencer ender med at udløse et abonnement, er problematisk, mener vicedirektøren i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe:

»Vi kan sikkert selv blive bedre til at læse det med småt. Men der er også virksomheder, der virkelig spekulerer i det. Og der synes jeg, der er brug for at stramme op omkring håndhævelsen, så det står med flammeskrift øverst, hvis der er tale om et løbende aftaleforhold,« siger Vagn Jelsøe ifølge DR.

Han efterlyser flere ressourcer til Forbrugerombudsmanden, for som det er nu, uddeles der kun sjældent bøder.

Til BT Forskud Tunesien

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen