Berlingske Business

Kinesiske teknologiselskaber klarer sig bedre end amerikanske

Split

Facebook, Apple, Amazon, Netflix og Google hitter på den amerikanske børs, og den tendens har på det seneste også gjort sig gældende for de kinesiske teknologigiganter. Baidu, Alibaba og Tencent, der i branchen er kendt som BAT, har overgået analytikernes forventninger i første kvartal.

Særlig opmærksomhed får Tencent og Alibaba, der er kravlet op på ranglisten over verdens 10 største selskaber.

Det skriver Financial Times.

Tencents aktiekurs er siden begyndelsen af 2017 steget med 43,6 pct. Til sammenligning er pendanten Facebooks steget med 31,7 pct. Derudover kunne det kinesiske sociale medie Weibo i første kvartal fejre et samlet antal brugere om måneden på 340 mio. Weibos amerikanske modsvar Twitter har 328 mio. månedlige brugere. I første kvartal realiserede Weibo et resultat på 47 mio. dollar, hvor Twitter i samme periode rapporterede et tab på 62 mio. dollar.

26BUSnicola-113359.jpg

Til forskel fra de amerikanske selskaber er ingen af de nævnte kinesiske selskaber afhængige af reklameindtægter. I stedet tjener de penge på abonnementer, kommissioner og for ekstra app-tilbehør, som eksempelvis spil.

Dette gør dem ifølge analytikerne ekstra attraktive for investorerne, da der gemmer sig en gylden mulighed for at øge indtjeningen i fremtiden.

Skeptiske iagttagere peger dog på, at det er nemmere at få succes på markedet med verdens største befolkning, når der er blokeret for udenlandske konkurrenter. Hverken Google, Facebook og Twitter har adgang til Kina.

Dog er der røre i BAT, der fremadrettet satser på de samme teknologiske områder. Eksempelvis vil Tencent kapre en større del af markedet for mobilbetaling fra Alibabas Alipay. Derudover har Baidu, der minder om Googles søgemaskine, også fået licens til at udbyde finansielle ydelser.

Kina - 20170328230540463_org.j

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen