Berlingske Business

Kinesiske smartphones udfordrer Samsungs og Apples førerposition

pix-Oppo
Verdens fjerdestørste mobilmærke er næppe kendt af mange danskere, men Oppo er gået 102,5 procent frem på et år takket være sine Android-smartphones, som især sælges i Kina og Indien. Her den nye F1S-telefon, som blev præsenteret i september. Arkivfoto: Beawiharta, Reuters/Scanpix Foto:

De to giganter mister begge markedsandele på smartphonemarkedet, hvor Huawei og to mindre kendte mærker rykker hastigt frem. Huawei nærmer sig nu Apples andenplads.

Samsung er stadig mobiltelefonernes konge trods den pinefulde og milliarddyre sag med de overophedede og eksploderende Galaxy Note 7-telefoner. Men tre kinesiske mobilproducenter stormer frem og nærmer sig i første omgang Apples andenplads på verdensranglisten.

Det fremgår af analysehuset IDCs nye opgørelse af mobilsalget i juli-september. IDC, der følger teknologimarkederne tæt, opgør mobilsalget til at være 1,0 procent højere, end det var for et år siden. I alt blev der leveret 362,9 millioner smartphonetelefoner på verdensplan mod de 359,3 millioner for et år siden. I forhold til foråret er der tale om en fremgang på 5,3 procent.

xx

Hver femte telefon er fra Samsung

Det er fortsat sydkoreanske Samsung, der er den dominerende. Hver femte leverede smartphone i verden - 20 procent - står der »Samsung« på. Det svarer til 72,5 millioner telefoner men er 13,5 procent færre end for et år siden.

Samsung har kæmpet med problemerne med sin toptelefon Galaxy Note 7, som nu er trukket helt tilbage, og af hvilken produktionen helt er stoppet med en større milliardregning til Samsung til følge. Samsung bevarer førerpositionen i kraft af sine stort sælgende forårsmodeller, Galaxy S7 og Galaxy S7 Edge, og en række af de billigere smartphones.

pix-V20

Apple er gået 5,3 procent tilbage fra sidste år og sidder nu på 12,5 procent af smartphonemarkedet med sine iPhones. I alt blev der i juli-september solgt 45,5 millioner af dem, men det er færre end for et år siden, og dermed har Apple ikke fået rettet op på sit store problem og fået stoppet tilbagegangen, som nu har varet i tre kvartaler i træk. Selskabet er dog fortsat verdens mest værdifulde og skovler penge hjemme.

Kineserne kommer

Tre kinesiske selskaber - i rækkefølge Huawei og de på disse kanter ukendte Oppo og Vivo - er verdens nummer tre, fire og fem på smartphoneområdet. Huawei er gået 23 procent frem, Oppo 121,6 procent og Vivo 102,5 procent på et år. De sidder nu på henholdsvis 9,3 procent, 7,0 procent og 5,8 procent af smartphonemarkedet, og Huawei er nu kun lige over tre procentpoint fra at nå op til Apple.

Huawei, som herhjemme står for TDCs mobilnet, leverede i juli-september 33,6 millioner telefoner, hvor især P9-flagskibet med dobbeltkamera sælger stort - og vel at mærke stadig mere uden for Kina, som nu kun udgår 53 procent af salget mod 60 procent for et år siden. Huawei og de andre kinesiske mobilproducenter producerer alle Android-telefoner med tekniske specifikationer som væsentligt dyrere modeller fra konkurrenterne. Det har ifølge IDC gjort Huawei til et stærkt varemærke i Europa, hvor også P8-telefonerne har fået godt fat.

pix-iPhone-salg

Oppo og Vivo, der har leveret henholdsvis 25,3 og 21,2 millioner telefoner i tredje kvartal, har især succes i Kina. Oppo forsøger aggressivt at få fat i Asien og Stillehavsområdet, og især i Indien har selskabet gjort det godt, efter at der blev ansat mere personale i butikkerne, så Oppos telefoner bliver markedsført bedre. Vivo er ikke nået så langt uden for Kinas grænser. Vivo har dog også haft en vis succes i Indien.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen