Berlingske Business

Kinesisk teknologiselskab har sat kurs mod Europa

XIAOMI-SPAIN/
Xiaomi-logo is pictured i Mexico City, Mexico. Foto:

Den kinesiske smartphoneproducent Xiaomi vil indtage det europæiske marked. Første stop på vejen er Spanien, der ifølge Wang Xiang, som skal lede selskabets globale ekspansion, er et afgørende marked. Xiamoi har i løbet af de seneste tre år udviklet forretningen og købt en række patenter fra blandt andet Intel og Nokia.

Det skriver Financial Times.

- Det europæiske kontinent er tæt forbundet, så hvis vi klarer os godt i Spanien, vil andre europæiske lande være nemme for os. Det er kun et spørgsmål om tid, siger Wang Xiang til Financial Times.

CHINA-WEATHER/

Vejen til de Vesteuropæiske markeder går blandt andet via online salg, marketing og opkøb af patenter, hvilket Xiaomi har gjort i stor stil. Over de seneste tre år har selskabet købt mere end 4800 patenter i hele verden.

Analytikerne sammenligner ofte Xiaomi med konkurrenten Huawei på det asiatiske marked. Huawei, der allerede gør sig bemærket i Vesteuropa med en markedsandel på omkring 15 pct. i 2016, har allieret sig med kendisser som Scarlett Johansson og store sponsorater i forsøget på at lokke europæiske kunder.

- Selskabets udvikling vil ikke blive ligeså storslået som Huaweis. Men ældre brands som Alcatel, HTC og LG Electronics falder i stigende grad ud af teleudbydernes porteføljer, hvilket giver plads til Xiaomi, siger Ben Stanton, analytiker hos Canalys, til Financial Times.

/ritzau/FINANS

18BUSBagside-Xu-Jiayin-1554.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen