Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Kinesisk mobilbetaling til Europa - men kun for kinesere

pix-Kinesiske turister
Kinesiske turister har Europa højt på rejselisten som her foran Gefionspringvandet i København. Derfor vil internetgiganten Alibaba udbrede sit mobilbetalingssystem til udvalgte lande i Europa - men kun for kinesere. Arkivfoto: Liselotte Sabroe, Scanpix Foto:

Internetgiganten Alibaba er ved at få aftaler i stand, så kinesiske turister og herboende kinesere kan betale med mobiltelefonen i europæiske butikker.

Kinesiske turister og fastboende kinesere i Europa skal have lettere ved at få penge på lommen. Derfor vil manden bag den kinesiske internetgigant Alibaba nu tilbyde dem adgang til sit kinesiske mobilbetalingssystem.

Den 51-årige Jack Ma, som i 1999 stiftede Alibaba og i dag ifølges magasinet Forbes er Kinas næstrigeste mand med en formue svarende til 177 milliarder kroner, vil satse på at få mobilbetalingssystemet Alipay udbredt til kinesere - og udelukkende kinesere - i Frankrig, Storbritannien, Tyskland og Italien, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

»Europa er en populær destination for vores kinesiske kunder, så det er et vigtigt marked for os,« forklarer Rita Liu, der er direktør for Alipay i Europa, Mellemøsten og Afrika.

Europa trækker

Omkring 120 millioner kinesiske turister var i 2015 på rejse. Mest populært uden for Asien var Frankrig, Italien, Schweiz og Tyskland.

Alipay forhandler derfor med partnere i Europa for at få betalingsaftaler i stand, så Alipay kan bruges fra den kinesiske mobilapp i butikker og banker.

Alipay har lige nu 450 millioner brugere, som kan betale ved enten at bruge appen på telefonen - ligesom man i Danmark kan bruge Mobile Pay eller Swipp - eller udnytte den indbyggede NFC-chip i telefonen, så man kan betale kontaktløst, altså ved blot at holde telefonen i nærheden af en sensor på kortterminalen ved kassen men uden, som med et dankort, at skulle køre det fysisk igennem terminalen.

Butiksaftalerne er det springende punkt

Mobilbetaling er det helt store lige nu. Alle giganterne kæmper om at sætte sig på markedet og være den foretrukne løsning, som folk bruger. Internetgiganten Google har sit Google Pay, iPad- og iPhone-producenten Apple har Apple Pay, mobil- og TV-giganten Samsung har Samsung Pay, og derudover har mange banker deres egen mobilbetalingsløsning. Danske Bank står således bag Mobile Pay, der er den langt mest udbredte mobilbetalingsløsning i Danmark, mens et større konsortium af andre danske banker forsøger at vinde terræn med Swipp.

Fælles for alle giganternes løsninger er dog, at de endnu kun bruges i få lande, og at det her endnu ikke er nået meget bredt ud, så man kan vide sig sikker på at kunne betale med netop den mobilapp, som man foretrækker. Brugerskaren er dermed meget begrænset men dog voksende.

»Nøglekampen for de digitale giganter er i dag at fåfat i flest mulige butikker. Det gælder for alle fra Alipay til Apple eller Facebook. De har alle millioner af kunder, men de har brug for den anden side af ligningen - adressebogen over butikker,« siger Michel Leger, som er innovationschef for Ingenico Group, som sælger de værktøjer, som skal styre digitale indkøb på tværs af grænserne.

Analysefirmaet Juniper Research vurderede i marts i år, at der i år vil blive overført 3,6 billioner dollars eller 24,1 billioner kroner via onlinebetalinger, mobilbetalinger eller kontaltløse betalinger på verdensplan. Det er 20 procent mere end sidste år.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen