Berlingske Business

Kinesisk gigant får underskud

pix-Lenovo
Lenovo er verdens største PC-producent og vil med købet af Motorola have langt bedre fat på mobilmarkedet. Arkivfoto: Bobby Yip, Reuters/Scanpix Foto:

Lenovo mærker stadig effekten af overtagelsen af Motorola, samtidig med at både PC- og smartphonesalget falder.

Det har kostet dyrt for verdens største PC-producent, kinesiske Lenovo, at gå ind i mobilverdenen for fuld udblæsning.

Købet i 2014 af den amerikanske mobilproducent Motorola fra internetgiganten Google har sammen med et faldende salg af både smartphonetelefoner og PCer givet Lenovo sit første underskud i seks år. Det fremgår af selskabets regnskab, som blev offentliggjort torsdag.

Lenovo afsluttede sit forskudte regnskabsår, der endte 31. marts, med et underskud på 128 millioner dollars eller 850 millioner kroner, hvor 2014 endte med et overskud på 829 millioner dollars.

pix-PCer

Omsætningen faldt med tre procent til 44,9 milliarder dollars som følge af, at PC-salget går stadig trægere. Mange vælger nemlig at bruge pengene på telefoner og servere i stedet. Men frem for alt koster købet af Motorola og siden IBMs division for mindre servere på bundlinien af regnskabet. Desuden afskriver Lenovo for 923 millioner dollars i sin egen smartphoneforretning, som med netop købet af Motorola har fået et ordentligt skub fremad i såvel omfang som kvalitet.

Lenovos smartphonesalg faldt i januar-marts med 32 procent i forhold til sidste år. Lenovo solgte i år kun omkring 11,5 millioner telefoner.

pix-Samsung-mobil

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen