Berlingske Business

Kinas svar på Facebook runder en mia. brugere

pix-WeChat
Der er nu over en milliard konti på WeChat. Arkivfoto: Petar Kujundzic, Reuters/Scanpix Foto:

WeChat er vokset til at blive kinesernes altdominerende, sociale medie - og meget mere. Men alt er underlagt skrap censur.

Kinas svar på Facebook - og ikke så lidt mere - har rundet en milliard brugere på verdensplan og er nu halvt så stor som Facebook selv.

WeChat er det altdominerende sociale medie i verdens befolkningsrigeste land, hvor adgangen til Facebook, Twitter, Google og andre primært amerikanske internettjenester er blokeret af den berygtede censur. Appen bruges til at skrive beskeder men fungerer også som mobilbetaling, til e-handel, til blogs og bestilling af billetter, ligesom den huser et univers af andre apps.

WeChat-ejer er med i Tesla, Spotify og Snapchat

WeChat ejes af den kinesiske teknologigigant Tencent, som er verdens femtemest værdifulde selskab efter at have overhalet Facebook kort før nytår. Tencent købte i 2017 12 procent af billedbeskedtjenesten Snapchat og ejer desuden en bid af elbilsproducenten Tesla og af den svenske musikstreamingtjeneste Spotify.

Meldingen om det runde tal blev givet af Tencents topchef og stifter, Pony Ma, i forbindelse med det kinesiske kommunistpartis kongres, som Pony Ma er delegeret til, skriver den britiske finansavis Financial Times. Der er tale om antallet af konti og dermed ikke nødvendigvis om antallet af brugere, sådan som blandt andet Facebook gør sin brugerskare op.

Markedsanalysefirmaet eMarketer anslår, at WeChat havde 494,3 millioner brugere i Kina i 2017. Dertil kommer de mange kinesere i resten af verden, som bruger WeChat til at holde kontakten med familie, venner og bekendte derhjemme. Uden for Kina er mange virksomheder begyndt at bruge WeChat for at sælge varer til kinesiske kunder.

CHINA TENCENT COMPANY IMFORMATION

Censuren følger godt med

Den kinesiske censur betyder, at alle selskaber skal underlægge sig skrap kontrol. WeChat-kommunikationen bliver derfor også fulgt nøje af myndighederne. Et godt forhold til myndighederne er afgørende for at drive virksomhed af en størrelse som Tencent.

Facebook havde ved årsskiftet 2,1 milliarder månedlige, aktive brugere, mens den Facebook-ejede beskedtjeneste WhatsApp ved udgangen af juli 2017 - de senest tilgængelige tal - brugtes af 1,3 milliarder hver måned.

Lego

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen