Berlingske Business

Kinas største smartphone-producent fordobler omsætningen

XIAOMI
Lei Jun, der er stifter og administrerende direktør i den kinesiske teknologigigant Xiaomi, hyldes som en teknologiguru i hjemlandet. Her er han i juli til lanceringen af en ny »Mi«-smartphone. Foto:

Den kinesiske teknologivirksomhed Xiaomi brager fremad, og fra 2013 til 2014 er virksomhedens årsomsætning steget med hele 135 procent.

Herhjemme lyder virksomhedsnavnet »Xiaomi« måske stadig ukendt for mange, men det er bestemt ikke tilfældet i hjemlandet, Kina.

Her er står teknologivirksomheden nemlig bag hovedparten af alle solgte smartphones med sin »Mi«-telefon, der koster omkring en tredjedel af prisen på en iPhone.

XIAOMI-SMARTPHONE/MI4

Og »Mi«-telefonen og Xiaomis andre teknologiprodukter sælger så godt, at den fire år gamle virksomhed i 2014 nåede et salg før skat på 74,4 milliarder kroner, hvilket er 135 procent mere end i 2013.

Det skriver Xiaomis administrerende direktør og stifter, Lei Jun, ifølge Reuters på sin Sina Weibo, der er en kinesisk mikroblogging side a la Twitter.

16BUSLei-Jun.jpg

Den privatejede teknologigigant sælger langt størstedelen af sine smartphones, TV, tablets og andet elektronisk udstyr i Kina, og i 2014 solgte Xiaomi 61 millioner smartphones - 227 procent flere end i 2013.

Fordi det kinesiske marked er så stort, indtager Xiaomi en plads som verdens tredje største smartphone-producent kun overgået af sydkoreanske Samsung og amerikanske Apple.

pix-Xiaomi

I sidste uge indhentede Xiaomi 1,1 milliarder dollar i venturekapital og fik dermed en markedsværdi på 45 milliarder dollar eller cirka 279 milliarder kroner. Det gav virksomheden titlen som verdens mest værdifulde tech-debutant, fordi den toppede taxi-appen Ubers markedsværdi på 40 milliarder dollars.

US-KING-IPO/

Lei Jun, der selv har 77,8 procent af ejerskabet i virksomheden fortæller, at Xiaomi planlægger at gå globalt og udvide med 10 nye lande i 2015, ligesom virksomheden forventer et fald i væksten på det kinesiske marked, og at fokus derfor er sat på nye, innovative løsninger.

XIAOMI-TABLET_Business

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen