Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Kina strammer internetcensuren

pix-Kina
Facebook, Google og Twitter er blokeret af den kinesiske censur. Topcheferne - her Facebook-stifter Mark Zuckerberg - er derfor med jævne mellemrum i landet i forsøget på at tale deres sag. Arkivfoto: Tsinghua Universitet/AFP/Scanpix Foto:

Virksomheder skal nu opbevare vigtige forretningsdata inden for Kinas grænser.

Den kinesiske censur bliver nu udvidet, og udenlandske firmaer skal fremover gemme alle vigtige forretningsdata inden for Kinas grænser.

Det er en del af en kontroversiel ny cyberlovgivning, som det kinesiske parlament har nikket til for anden gang på vejen mod at blive vedtaget. Ifølge det nationale nyhedsbureau Xinhua vil loven kræve, at netværksoperatører - altså tele- og internetselskaber - skal acceptere, at myndighederne kan overvåge nettrafikken, og at de skal følge den sociale moral, altså acceptere den i forvejen omfattende kinesiske censur, som er berygtet verden over.

Samtidig skal alle kinesiske statsborgeres data såvel som »vigtige forretningsdata« fremover altid lagres på servere, der står i Kina, hvilket vil give den kinesiske efterretningstjeneste lettere adgang til at følge med og kræve dem udleveret. Skulle man ønske at udføre data fra Kina og lagre dem i andre lande, kan det kun ske, hvis man får tilladelse af regeringens sikkerhedskontor, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Berygtet for censur

Hvornår den opstrammede lov træder i kraft, står lige nu ikke klart.

Kina blokerer konsekvent store, udenlandske nettjenester som Google og Facebook og har en omfattende censur af ytringer på nettet, sarkastisk omtalt som »den store, kinesiske brandmur« - et ordspil på den firewall eller brandmur, som er den software, der på en PC overvåger internettrafikken og sikrer, at ingen ubudne gæster slipper ind på computeren.

Skaberen af »The Great Firewall«, Fang Binxing, måtte ifølge BBC for i april i år selv opleve, hvad han havde sat i gang - og hvor forholdvis let det var at omgå. Fang Binxing holdt et oplæg på en internetsikkerhedskonference på Harbin Institute of Technology, hvor han ville vise et sydkoreansk netsted men blev blokeret. Derefter startede han en VPN-forbindelse - et softwareprogram, som typisk bruges af folk til udefra at koble sig på en virksomheds netværk og på den måde få adgang til programmer, som om man sad på arbejdspladsen. VPN-forbindelsen krypterer selve kommunikationen, så ingen - og altså heller ikke den kinesiske netcensur - kan »se«, hvad der foregår.

Det første udkast til den nye cybersikkerhedslov kom for et år siden. Her blev privatlivsbeskyttelsen mod hackere og virksomheder, der sælger folks data videre, skærpet, men samtidig fik myndighederne øget adgang til data og mulighed for at blokere for spredning af private oplysninger, som myndighederne vurderer til at være i strid med lovgivningen.

Udenlandsk kritik

Stramningerne har vakt en del udenlandsk kritik, fordi mange ser lovgivningen som så uklar, at myndighederne reelt kan tolke den, så den passer bedst i deres kram her og ny.

Kinas officielle holdning til censuren er, at den sikrer, at kineserne ikke udsættes for unødige farer og ubehageligheder, når de bruger nettet.

Kina har omkring 700 millioner internetbrugere.

Forleden indledte de kinesiske internetmyndigheder en kampagne for at få ryddet op i kommentarer på forskellige netsteder. Det skete med henvisning til, at man forhindrer, at skadelige oplysninger spredes, så der i stedet bliver plads til velmenende og hjælpsomme bemærkninger.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen