Berlingske Business

Kapitalfond vil købe TDC via et skuffeselskab i skattevenlige Luxembourg

TDC og YouSee facade og logobilleder fotograferet tirsdag d. 7.
Foto:

Australske Macquarie vil købe 50 pct. af TDC via et selskab i Luxembourg. En konstruktion, der bør få alle alarmklokker til at bimle, siger medlem af EU-Parlamentet Jeppe Kofod (S).

Halvdelen af de værdier, som fremover bliver skabt i TDC, vil via et sindrigt netværk af selskaber i bl.a. skattevenlige Luxembourg ende på den britiske kanalø Guernsey, skriver Finans.

Det viser en kortlægning, som Finans har foretaget af selskaberne bag DK Telekommunikation ApS, der i sidste uge meddelte, at de er klar til at købe TDC for 40,8 mia. kr.

DK Telekommunikation ApS ejes af ATP, PFA, PKA og den australske kapitalfond Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA). Mens de tre danske pensionskasser investerer i DK Telekommunikation ApS via helejede kommanditselskaber, ejer den australske kapitalfond 50 pct. via et britisk selskab, DKTUK Limited, som igen ejes af skuffeselskabet DCI Investments S.a.r.l med adresse i Luxembourg.


Jan Pedersen, professor i skat ved Aarhus Universitet, forklarer, at turen via Luxembourg åbner for, at man kan sende udbytter fra et dansk selskab til f.eks. moderselskaber placeret i skattely uden at betale skat.


»Luxembourg har en noget mere fordelagtig beskatningslovgivning, når det gælder udbytter og datterselskabsudbytter,« siger Jan Pedersen til Finans.


I en mail til Finans afviser den australske kapitalfond, at selskabskonstruktionen har nogen skattemæssig betydning.


»Selskabsstrukturen har ingen indflydelse på beskatning af indtjening og udbytte,« lyder meldingen fra MIRA-ledelsens talsmand i London, Nicole Grove.


Det beroliger dog ikke Jeppe Kofod (S), medlem af EU-Parlamentet og mangeårig forkæmper for en styrket skattelovgivning i EU.


»Vejen via Luxembourg er en konstruktion, der typisk bliver brugt til aggressiv skatteplanlægning og måske også kan bruges til egentlig skatteunddragelse. Så det er ganske alvorligt,« siger Jeppe Kofod til Finans.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen