Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Kampagne skal gøre danskerne sikre på nettet

pix-Lås på
Danskerne skal lære at sætte lås på deres data ved at blive bedre til sikkerhed. Det skal ny informationskampagne hjælpe med. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Både virksomheder og privatpersoner rammes oftere af hackerangreb. Derfor skal vi lære at tænke os bedre om, før vi giver personlige oplysninger videre, og det skal tre ugers informationskampagne ændre på.

Danskerne er ikke gode nok til at passe på deres telefoner og computere, så hackere bliver holdt ude. Det skal en ny informationskampagne over de næste uger gøre noget ved.

pix-Hacker

»Sikker på nettet« har i mange år kørt i efteråret, men nu er Digitaliseringsstyrelsen, som har det overordnede ansvar for digitaliseringen af det offentlige, og bankernes brancheforening Finansrådet slået sig sammen om at skabe større opmærksomhed om problemerne - og få danskerne til at huske på sikkerheden hele tiden.

Det sker denne gang med en kampagne på det sociale netværk Facebook, hvor små film med studievært Felix Smith i spidsen vil udstille, hvad man ikke skal gøre, og hvad man skal tænke over.

Ifølge kontorchef Cecile Christensen fra Digitaliseringsstyrelsen bliver flere og flere danskere og danske virksomheder udsat for angreb, mest i forsøget på at narre folk til at udlevere deres adgangskoder men for nylig også med særlige computervira, som tager computeren eller telefonen som gidsel og kræver løsesum for at give folk deres data tilbage.

Det oplevede Aalborg Farve og Lak tidligere i år, da hackere kom ind og låste alle filer. Det betød et tab på op mod en million kroner, og selv om man først indvilligere i at betale løsesummen på 3.000 kroner, valgte firmaet - hvis seneste sikkerhedskopi af sine data var flere måneder gammel - at starte helt forfra ved at udskifte IT-systemerne og manuelt genskabe flere måneders bogholderi.

»Det har kostet os dyrt at få alle vores filer genskabt, da vores IT-firma ikke havde taget backup,« forklarer salgs- og personaleansvarlig i Aalborg Farve og Lak, Pernille Skall.

Gør det ikke!

Næsten hver tredje dansker er ifølge rapporten »Befolkningens adfærd på nettet« villig til at videregive personlige oplysninger på nettet. De kan hackes og misbruges til f.eks. at hæve penge fra ens bankkonto.

»Der findes ikke virksomheder eller organisationer med god ehensigter, som vil bede om dine kontooplysninger eller dit NemID-nøglekort over mail eller SMS. Som hovedregel bør man aldrig trykke på et link eller indtaste oplysninger via en besked fra en ekstern virksomhed eller bank. Hvis de vil kontakte dig eller modtage dine oplysninger, vil de i stedet henvise til forsiden på deres hjemmeside eller bede dig om at logge på din netbank,« siger underdirektør i Finansrådet, Michael Busk-Jepsen.

Man kan få gode råd og teste, hvor god man er til at undgå netsvindel, på www.borger.dk/sikkerpånettet.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen