Berlingske Business

Kamp om ideer gør Google-investeringer dyre

pix-Bill Maris
Bill Maris er administrerende direktør for internetgiganten Googles investeringsselskab, Google Ventures, som har måttet skrue ned for blusset i år. Arkivfoto: Mike Blake, Reuters/Scanpix Foto:

Internetgiganten har i år ikke investeret i nær så mange iværksættervirksomheder som tidligere, fordi priserne presses op.

Efter mange år med masser af opkøb har Googles investeringsfond, Google Ventures, i år skruet ned for blusset. Det er simpelt hen blevet dyrere at købe iværksættervirksomheder op, fordi konkurrencen om dem er vokset.

Google Ventures har i 2015 brugt 20 procent mindre end i 2014, selv om Google ifølge den administrerende direktør, Bill Maris, faktisk har øremærket flere penge til investeringer i teknologiske iværksættere, skriver den britiske finansavis Financial Times.

Hvor Google i 2014 investerede i 57 virksomheder, er det i 2015 kun blevet til 34. I 2013 var det 75 virksomheder.

Har investeret i 300 selskaber

»Mængden af penge, som forsøger at blive til investeringer, har fået priserne til at stige og indflydelsen på forhandlingerne til at skifte til iværksætterne,« siger Bill Maris til avisen og fremhæver, at penge ikke er et problem for verdens største internetvirksomhed.

Siden Google Ventures blev oprettet for seks år siden, har internetgiganten sat 2,4 milliarder dollars af til investeringer i iværksættervirksomheder, som udtænker nye og banebrydende teknologier.

Indtil nu har Google Ventures investeret i flere end 300 selskaber, heriblandt det omstridte kørselsselskab Uber og producenten af intelligente termostater, nest, som Google siden købte for 3,2 milliarder dollars.

Bill Maris regner med at skrue op for investeringerne til næste år ved at droppe ideen om at oprette særskilte fonde til at stå for de oversøiske investeringer.

Som led i omorganiseringen af Google, der for nylig fik Alphabet som nyt moderselskab, bliver Google Ventures i denne uge omdøbt til blot GV.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen