Berlingske Business

Kæmpe bøde for retten til september

pix-Intel
Chipgiganten Intel fik i 2009 den hidtil største konkurrencebøde i EU. Den kommer nu endelig for retten. Arkivfoto: Nir Elias, Reuters/Scanpix Foto:

Chipgiganten Intels milliardbøde fra 2009 skal nu endelig afgøres af EU-Domstolen.

Otte år, efter at EU gav Intel den hidtil største bøde, som er givet i en konkurrencesag, kommer EU-Domstolen nu med en afgørelse på den amerikanske chipgigants anke.

6. september vil EUs højeste, juridiske instans sætte punktum i sagen om den 1,06 milliarder euro - næsten otte milliarder kroner - store bøde, der i sidste uge blev slået af konkurrencekommissær Margrethe Vestagers bøde på 18 milliarder kroner til internetgiganten Google.

Intel blev i 2009 kendt skyldig i at have forsøgt at presse sin nærmeste konkurrent, computerchipproducenten AMD (Advanced Micro Devices) ud af markedet ved at få store PC-producenter som Dell, Hewlett-Packard (HP), NEC og Lenovo til at holde sig til Intels produkter mod at få rabat. Intel betalte computerproducenterne for ikke at bruge AMDs produkter.

Sad på 70 procent af markedet

Intel sad dengang ifølge EU-Kommissionen på 70 procent af markedet for computerchips, som i 2009 var på 22 milliarder euro på verdensplan - heraf de 30 procent i Europa.

EU-Domstolen bekræfter over for nyhedsbureauet Reuters, at dommerne i Luxembourg 6. september afgør bødespørgsmålet, som Intel ankede, kort efter at den daværende, hollandske konkurrencekommissær, Neelie Kroes, chokerede alle med gigantbøden, der faldt med henvisning til, at Intel har gjort stor skade på forbrugerne i Europa.

I 2014 fik EU-Kommissionen medhold ved en lavere domstolsinstans.

De 1,06 milliarder euro svarede til 4,15 procent af Intels omsætning i 2008.

Intel er i både Japan og Sydkorea blevet dømt for at misbruge sin dominerende markedsposition.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen