Berlingske Business

Kabelgiganter i budkrig om ComX

pix-ComX-forsiden
ComX har et attraktivt fibernet lige midt i Storkøbenhavn og bliver nu en del af TDC-koncernen.

Danmarks næststørste kabel-TV-selskab, Stofa, forsøgte at købe TV- og bredbåndsselskabet ComX før TDC, men måtte stige af på prisen. Tidligere ComX-ejer kalder TDCs køb »rigtigt smart«.

TDC løb med skalpen for næsen af Stofa, da TDC købte TV- og bredbåndsselskabet ComX i en budkrig mellem landets to største kabel-TV-ejere.

»Vi ville meget gerne have købt ComX men måtte stå af i fredags på prisen. Prisen, som TDC har betalt, må være ret høj. Det bekymrer os selvfølgelig meget, at det er lykkedes for TDC at købe op, for det er bekymrende, da der kom endnu et fibernet på Sjælland til salg. Vi havde bare ikke nerver til at gå op i det prisniveau,« siger Klaus Høeg-Hagensen, administrerende direktør for Danmarks næststørste kabel-TV-selskab Stofa, som ejes af energiselskabet Sydenergi (SE), til Berlingske.

TDC

TDC og ComX vil ikke selv oplyse salgsprisen for selskabet med 34.000 kunder og 60 ansatte, men TDC udnyttede muligheden for at slå til og købe det største fritstående bredbåndsselskab i Danmark, inden nye regler fra nytår indfører nye begrænsninger, hvis man ønsker at købe infrastruktur i Danmark. Dette sker for at begrænse de største spilleres mulighed for at dominere, og TDC er landets største inden for både fastnettelefoni, mobiltelefoni, kabel-TV og internetforbindelser.

»I TDC-regi betyder ComX ikke så meget kundemæssigt, men TDC styrkes ved at købe en konkurrent ud af markedet og få adgang til fiberinfrastruktur på Sjælland. For os eller andre ville det give 34.000 nye kunder, og vi ville have valgt at bruge købet aggressivt til at ekspandere og skaffe flere kunder. Efter at TDC købte DONGs fibernet, er der ikke kommet så mange ekstra kunder på,« konstaterer Stofa-direktøren.

ComX bliver opslugt

Hos TDC lover koncerndirektør Peter Schleidt fra TDC Operations, som har ansvaret for TDCs netværk, at ComX-købet vil blive udnyttet.

»Det er et strategisk køb for os og er absolut investeringen værd. ComX har et pænt stort fibernet på 315 km i København og Nordsjælland, som supplerer, hvad vi har i forvejen. TDC kommer dermed ud til nye boligområder, hvortil vores fibernet ikke når nu. ComX er et selskab, som passer rigtigt godt sammen med YouSee og Dansk Kabel-TV,« siger Peter Schleidt.

YouSee er Danmarks største kabel-TV-selskab. Dansk Kabel-TV opsluger nu ComX og bliver dermed førende på den type af teknologi i Danmark.

»Det nytter ikke, at vi har to fibernet. Først når de forbindes, kan de udnyttes alle steder og på tværs af selskaberne i TDC. Kunsten er nu at sørge for, at kunderne er glade og sikre en god integration,« siger Peter Schleidt.

Han lover, at købet betyder, at de 34.000 ComX-kunder får »flere og ikke færre muligheder«.

Så I køber ComX for at bruge selskabet og ikke blot for at passivisere konkurrenterne?

»Ja,« siger TDC-direktøren.

Tidligere chef: Rigtigt smart gjort

Den 64-årige IT-iværksætter Finn Helmer, som i 2005 skød 44 millioner kroner i ComX og overtog ledelsen, inden Nykredit som største kreditor smed ham ud i 2010, forstår fint TDCs opkøb.

»Det er rigtigt smart gjort. Det ville også have gjort, hvis jeg var TDC. TDC får et fibernet, der er enormt godt, ligger lige i København, passerer 4.000 boligforeninger inden for en afstand af 50 meter og er et højhastighedsnet installeret optimalt. Vi havde den førende teknik, og ComX kunne være blevet så fantastisk en virksomhed. Men jeg blev smidt ud, da det var lige ved at gå rigtigt godt, og vi skulle i gang med at eksportere ud i verden, hvilket ville have bragt den store værdi hjem. Så jeg græder lidt,« siger Finn Helmer til Berlingske.

Finn Helmer

For ham betyder salget ikke noget økonomisk. Han er erklæret personligt konkurs, så pengene fra salget af hans post går direkte ind i konkursboet, mens han selv håber på at opnå gældssanering.

»Jeg håber, at TDC formår at udnytte teknologien og ikke blot begraver den med et »sådan gør vi ikke hos os«. Det ville være synd, hvis de ikke værdsætter og bygger videre på den,« siger Finn Helmer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen