Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Kabel-TV-seere slukker for fjernsynet

pix-TV-hund
TV på andre skærme end fjernsynet vinder stadig større popularitet - selv om man naturligvis også kunne koble computerskærmen til den større fjernsynsskærm og på den måde se f.eks. Netflix og de øvrige streamingtjenester her. Arkivfoto: Brendan Smialowski, AFP/Scanpix Foto:

12 procent færre amerikanere så almindeligt TV i januar. Streamingtjenesterne med film og TV-serier, når man ønsker dem, er begyndt at tage over - også herhjemme.

TV-vanerne er under voldsom forandring. I januar faldt kabel-TV-seningen på USAs største net med over 12 procent, fordi folk i stedet vælger streamingtjenester som Netflix.

Der er ifølge analytiker hos Nomura, Anthony DiClemente, talte om »et af de største fald, vi har set, siden vi begyndte at dække disse selskaber«, skriver nyhedsmediet Gigaom.com.

Sammenlagt så 12,7 procent færre kabel-TV i januar 2015 sammenholdt med et år tidligere. Der er dog tale om meget store forskelle mellem de enkelte kabel-TV-selskabet. Værst ramt var Viacom, hvis seertal faldt med 23 procent.

TDC og YouSee facade og logobilleder fotograferet tirsdag d. 7.

Mere og mere tid bruges på streaming

Den traditionelle TV-sening, hvor man følger med, mens programmerne sendes, er også i Danmark for nedadgående. Til gengæld vælger mange at tegne abonnement på en eller flere af streamingtjenester, hvor man over internetforbindelsen får adgang til film og TV-serier, som man ofte kan se i ubegrænset mængde og frem for alt, når det passer én selv.

Nylige tal fra den amerikanske streamingtjeneste Netflix, som har været i Danmark siden oktober 2012, viser, at gennemsnitsabonnenten ser 90 minutter om dagen.

I Danmark kører det tredjestørste teleselskab, Telia, hårdt på med sit Telia-TV-tilbud, hvor man kan købe en TV-pakke, som ikke kræver et fjernsyn men udelukkende ses på mobilt udstyr - en mobiltelefon, en tavle-PC eller en almindelig PC. Ni elselskabers fælles salgsselskab, Waoo, har også meddelt, at der herfra i løbet af 2015 kommer rene streamingpakker, som altså ikke kræver, at man har et TV-abonnement.

pix-Amazon

Farvel til de store TV-pakker

TV 2 har stor succes med at tilbyde sine kanaler gennem TV 2 Play. Det har fået mange til at opsige de store TV-pakker hos de traditionelle kabel-TV-selskaber - det TDC-ejede YouSee og det Sydenergi-/SE-ejede Stofa - og gå ned til mindre pakker for i stedet at tilkøbe et streamingabonnement, hvor typisk film og TV-serier trækker.

Hos YouSee, som også har hævet priserne på alle TV-pakker, er det nu hele 28,7 procent af kunderne, som nøjes med den mindste TV-pakke. Det er 2,4 procent flere end for et år siden. TDC-koncernen har i stedet købt retten til Blockbuster-navnet og åbnede før jul Blockbuster.dk, som lejer film ud via netforbindelsen, uanset om man er TDC-kunde eller ej.

pix-Spotify

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen