Berlingske Business

Kabel-TV-opkøb giver flere kunder

pix-Stofa-forsiden
Købet af Stofa har givet flere kunder i butikken men vil også blive dyrt for SE, når selskaberne skal lægges ordentligt sammen.

Sydenergi (SE) får dagligt 115 nye internetkunder ind i forretningen men forudser betydelige udgifter ved at få indbygget Stofa helt i energiselskabet.

Opkøbet af Danmarks næststørste kabel-TV-leverandør i februar har bidraget til at give energiselskabet Sydenergi (SE) 15.000 flere internetkunder i butikken.

Stofa nærmer sig nu at levere internetforbindelse til 200.000 kunder, mens SE selv til jul forventer at runde 75.000 kunder, der får deres internetforbindelse - med mulighed for også at tilkøbe TV og telefoni - gennem de fiberkabler, som de danske elselskaber gennem flere år har lagt i jorden for at opbygge en infrastruktur, der kan konkurrere med især TDC.

115 nye kunder om dagen

SE blev i februar 2013 endelig ejer af Stofa, som den svenske kapitalfond Ratos i oktober 2012 solgte for 1,9 milliarder kroner til SE. Stofa leverede i 1. halvår 2013 et driftsresultat på 114 millioner kroner eller 13 procent mere end for et år siden.

Koncernchef i SE, Niels Duedahl, noterer sig, at det lykkes at skaffe 115 nye husstande og virksomheder som internetkunder hver dag, hvilket en landsdækkende aftale om fiber med det tyske industrikonglomerat Siemens gør muligt. Alle Siemens' 2.800 medarbejdere med hjemmearbejdsplads vil inden for de kommende tre år få adgang til fiberbredbånd og dermed en forbindelse på mindst 30 megabit i sekundet både ind i og ud ad huset.

SE har som helhed opnået et driftsresultat på 750 millioner kroner efter en omsætningsfremgang til 2,16 milliarder kroner i 1. halvår.

Det bliver dyrt

»Den store indtjeningsfremgang skyldes naturligvis hovedsagelig tilgangen af Stofa. Årets resultat kan dog blive påvirket negativt som følge af en række integrationsomkostninger mellem SE og Stofa,« siger Niels Duedahl i en kommentar til regnskabet.

Fiberbredbånd leveres gennem lysoptiske fiberkabler, som kan håndtere langt større datamængder langt hurtigere end det traditionelle fastnet, som TDC ejer, og som er landsdækkende. Elselskaber i hele landet har forskellige tilgange til udrulningen af fiberbredbånd, men SE har været den mest aggressive spiller.

Elselskaberne samordner deres salg af Internet, telefoni og TV gennem salgsselskabet Waoo, der har den tidligere TDC-direktør Anders Christjansen i spidsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen