Berlingske Business
17:42

Kæmpe TV-fusion: Stofa-ejer køber Boxer TV

pix-Boxer2
Nogle måneder, efter at Boxer TV reelt blev sat til salg af sin svenske ejer, køber konkurrenten Stofa nu selskabet og styrker dermed sin position som Danmarks nummer to.

Kæmpe fusion mellem Danmarks TV-leverandører nummer to og tre.

En ny TV-gigant er på vej, efter at Danmarks næststørste TV-leverandør, Stofa, nu køber sin nærmeste konkurrent Boxer og dermed fremover får omkring 680.000 danskere som TV-kunder.

Det meddelte Stofas ejer, det sydjyske energiselskab SE/Sydenergi, torsdag morgen. Købet skal godkendes af konkurrencemyndighederne. Det ventes at ske i løbet af 2017. Købsprisen er ikke oplyst.

Boxer leverer TV over antennen til 280.000 danske husstande, mens Stofa har omkring 380.000 TV-kunder via sit kabel- og fibernet. Tilsammen får de halv størrelse af det TDC-ejede YouSee, der er Danmarks største.

Fortsætter som to

Boxer TV, som er det fulde navn, fortsætter som søsterselskab til Stofa. Stofa har sin styrke i store aftaler med antenneforeninger og har fået ekstra udbredelse gennem SEs fibernet, som både kan transportere TV, internetforbindelser og telefoni. Boxer har derimod fat i alle dem, der ser TV gennem en antenne - der i dag ikke er store klodser men mindre modtagere - og har på det seneste haft succes med at få flere yngre kunder, som normalt er dem, der skipper traditionelle TV-abonnementer.

»Grundtanken er ønsket om at bevare Boxer som en aktør på det danske TV-marked. Det er et signal om, at vi ønsker at videreudvikle Boxer og Boxer-mærket, som vi har fået ret til at bruge i en længere årrække. Nu går vi så i samarbejde med radio-/TV-nævnet og konkurrencemyndighederne, og mens sagsbehandlingen pågår, er vi selvfølgelig bundet på hænder og fødder. Men vi er rigtigt glade for at blive ejer af Boxer og håber, at købet bliver godkendt, for vi vil udvikle Boxers forretning og tror, at Boxer har en fremtid. Boxer er et stærkt varemærke, Boxer står stærkt på frit-valg-markedet og har den høejste kundetilfredshed. Så dette vil tilføre TV-markedet den konkurrence, som det har brug for,« siger Niels Duedahl, administrerende direktør for SE-koncernen, til Berlingske.

TDC har tidligere meldt ud, at man fremover ikke længere vil udbygge alle sine net i et område men gå efter den teknologi, der lige nu står stærkest. Vil det samme ske, så Stofa ikke rykker ind, hvor Boxer står stærkt?

»Det er de taktiske spekulationer, som vi ikke melder noget ud om i dag. Det giver selvfølgelig et nationalt fodaftryk, som vi skal udnytte, at have både Stofa og Boxer, men sameksistensen og udviklingen fremover har jeg lige nu ingen kommentarer til,« siger Niels Duedahl.

Boxers storebror udløste salget

Berlingske skrev allerede i september, at Boxer i Danmark var ved at blive solgt, efter at Boxers svenske ejer, det statsejede Teracom, havde solgt Boxer i Sverige, der var storebror i Boxer-koncernen, for 1,55 milliarder svenske kroner. Flere af de store TV-leverandører herhjemme, heriblandt Stofa og det elselskabsejede Waoo, har over for Berlingske bekræftet, at de gerne ville slå en klo i Boxer.

Boxer har slået sig op på at sælge TV-kanaler i løs vægt, altså uden de TV-pakker, som er blevet stadig mere omstridte, fordi de fleste betaler for en masse kanaler, som de aldrig ser.

Boxer har frem til 2020 eneret på at levere antennebaseret TV til danskerne.

pix-Gys

Analytiker: God ide

Opkøbet giver god mening, mener en analytiker.

»Der er brug for konsolidering i Danmark, og det var tydeligt, at Boxer TV var en af dem, der skulle konsolideres ind i en større aktør - og det blev så SE. SE har brug for mere volumen på TV-området. Med dette køb kommer de op på cirka 600.000 TV-kunder, og selv om det er markant mindre end TDC/YouSee, er det nødvendigt med volumen, hvis man skal købe TV ind,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult.

Han vurderer opkøbet som godt for konkurrencen, fordi det skaber en TV-leverandør, der er stærkere.

»TV-stationerne er efterhånden så stærke, at det er dem, der bestemmer hastighed og retning på TV-markedet. Købet er det helt rigtige for SE, hvis SE har en ambition om at blive en af de dominerende spillere på markedet,« siger John Strand.

pix-TDC-gadeskab

Den simple løsning

Senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank forklarede i september til Berlingske, hvorfor Boxer er en godbid.

»Boxer har vundet på at være, hvad der efterspørges: lidt større frit TV-valg og knap så komplekse produkter. Boxer er det simple - modpolen til de etablerede kabel-TV-operatører, som forsøger at pakke mere og mere ind i deres abonnementer. Boxer har været et af de større irritationsmomenter for de større kabel-TV-operatører, fordi Boxer er gået stik mod dagsordenen,« sagde han og udelukkede, at TDC-koncernen af konkurrencehensyn ville kunne købe Boxer.

Boxer har siden 1. august 2015 haft Ulf Lund, den tidligere mediedirektør i TDC, som administrerende direktør.

Teracom, som hidtil har ejet Boxer, købte i juli 2010 det danske TV- og radiosendenet af DRs og TV 2s fælles selskab, Broadcast Service Danmark, for 1,25 milliarder kroner, men Boxer og Teracom selv har hele tiden arbejdet som to selvstændige selskaber.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen