Berlingske Business
10:32Israelsk fagforeningsboss truer Kåre Schultz med landsdækkende strejke

Jysk energiselskab må sluge milliardtab på Stofa

niels
Niels Duedahl fra Sydenergi Foto:

TV-kunderne svigter Danmarks næststørste TV-udbyder, som ikke formår at sælge internetforbindelser i tilstrækkeligt omfang til at opveje tabet, der nu koster en stor nedskrivning af værdien.

TV-eventyret med opkøbet af Danmarks næststørste TV-leverandør, Stofa, er blevet en dyr forretning for energiselskabet SE/Sydenergi, som nu nedskriver værdien af selskabet med 1,3 milliarder kroner, fordi masser af kunder siger deres TV-abonnementer op.

SE købte selv Stofa i oktober 2012 for 1,9 milliarder kroner af den svenske kapitalfond Ratos men nedskriver altså nu med 68 procent af købsprisen.

Stofas omsætning lå i 2016 på 1,93 milliarder kroner, men driftsresultatet landede blot på 14,2 millioner kroner. Stofas erhvervsforretning gav et underskud på 62.000 kroner.

TV-kunderne siger op og vælger streaming

»Nedskrivningen for værdiforringelse på 1,253 mia. kr. skyldtes primært en generel vigende indtjening i hele telecom-branchen og deraf udfordrende forventninger til det fremtidige indtjeningspotentiale i branchen,« fremgår det af SEs årsrapport, der kom mandag morgen.

Stofa har kørt hårdt frem, siden selskabet blev en del af SE-koncernen, der har hjemsted i Esbjerg. Stofa leverer ikke blot TV men også internetforbindelser og telefoni og har hugget leverancerne til en række af landets øvrige energiselskabers kunder, senest Verdo Tele og Sydfyns Elforsyning, fra elselskabernes fælles salgsselskab, Waoo.

»I den digitale del af vores forretning, Stofa, nåede vi ikke i mål på årets budget. Hovedårsagen er TV-kundernes ændrede medievaner, der får flere til at skifte til mindre TV-pakker eller helt fravælger et traditionelt TV-produkt til fordel for rene streamingløsninger. Bredbåndsforretningen er vokset, hvilket dog ikke opvejer, at flere kabel-TV-kunder end budgetteret har valgt at sige farvel til deres TV-pakke,« står der i årsregnskabet.

Også TDC, der ejer Danmarks største TV-leverandør, YouSee, har i flere år kæmpet med, at kunderne dropper de store TV-pakker og vælger mindre eller helt fravælger at være TV-kunde. Ved nytår havde 31,7 procent af YouSees TV-kunder kun den lille pakke - et tal, der er steget konstant gennem flere år. Også for TDC er det blevet et problem, at folk siger det klassiske TV-abonnement helt op og vælger streamingtjenester som Netflix eller TV 2 Play i stedet.

TDC anmelder tv-nedbrud hos YouSee til politiet Forsvarets Efter

Påtale i regnskabet

Stofa leverer internetforbindelser til omkring 100.000 husstande over fibernettet, som 245.000 husstande i SEs forsyningsområde har mulighed for at blive koblet på. Planen er at have lagt hovedkabler ud i nærheden af endnu 5.200 husstande i Syd- og Sønderjylland og 2.000 i Nordjylland i løbet af 2017. Stofa har sammenlagt omkring 500.000 kunder, hvoraf de 380.000 har TV via kabel- og fibernet. Flertallet består af antenneforeninger.

Højst usædvanligt har årsregnskabet fået en påtale, nemlig af bestyrelsesmedlem Bent Stubkjær.

»Bent Stubkjær mener, at det samlede regnskab er mindre tilfredsstillende. Årsagen er den store nedskrivning for værdiforringelse af Stofa-købet på 1.253 millioner kroner,« står der som fodnote på siden med underskrifter fra hele bestyrelsen og ledelsen.

Stofa købte i december 2016 sin nærmeste konkurrent, Boxer, som leverer TV over antennen til 280.000 danske husstande. Købsprisen er ikke oplyst, men købet skal godkendes af konkurrencemyndighederne, hvilket ventes at ske i løbet af i år.

439385911

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen