Berlingske Business

Julehandel cementerer Amazons plads på e-handlens trone

AMAZON-HEALTHCARE/
Foto:

De virtuelle kasseapparater har travlt hos Amazon, der sælger alt fra bøger til dagligvarer, viser regnskab.

Den virtuelle detailhandel Amazon fortsætter med at udvide sit salg. Det viser regnskabet for sidste kvartal af sidste år ifølge Reuters.

Her steg salget med 38 procent til 60,5 milliard dollar.

Amazon er i særlig grad lykkedes med at få julehandlende amerikanere til at lægge pengene i deres kasse frem for i konkurrenternes eller i fysiske butikker.

Amazon har gennem flere år oplevet vækst og har udfordret de fysiske butikskæder. Torsdag kunne investorer og kunder dog måle Amazons succes op mod en af de virtuelle konkurrenter.

pix-Onlinekøb

Kinesiske Alibaba, der ligesom Amazon handler med varer på internettet, afleverede tidligere torsdag regnskab. Her var begejstringen mindre.

Omsætningen var steget, og den kinesiske e-butik kunne registrere et overskud. Men overskuddet var overraskende småt ifølge analytikere, der havde forventet mere.

Amazons kvartalsregnskab dækker over både den amerikanske helligdag thanksgiving og den følgende handelsdag black friday samt julehandlen.

Derfor var det forventet, at evigt voksende Amazon ville slå rekord i omsætning, hvilket holdt stik.

En omsætning på over 360 milliarder kroner over de tre måneder, var dog et stærkere resultat end ventet.

pix-Vestager/Cliqz

Det stærke salg var med til at øge overskuddet, men som vanligt har Amazon valgt at investerer en stor del sin indtjening i nye tiltag.

Blandt andet vil Amazon kaste penge i en tv-serie, der skal efterfølge filmtrilogien over J.R.R. Tolkiens bøger Ringenes Herre.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen