Berlingske Business

Joost mister chef og fyrer

Joost mister chef og fyrer - 1
Film- og TV-tjenesten Joost, opfundet af danske Janus Friis og svenske Niklas Zennström, skæres nu drastisk ned og får ny topchef.

Skype-duoens filmtjeneste på nettet ændrer nu igen strategi og fyrer de fleste ansatte.

Netvideotjenesten Joost, som det dansk-svenske makkerpar bag Skype står bag, skal have ny topchef og bliver kastet ud i en fyringsrunde.

Joost var blandt pionererne, der bragte populære TV-show og film til nettet, men selskabet er nu så presset på sin økonomi, at det lukker sin kundebetjening og skærer ned på tre kontorer, samtidig med at topchefen træder tilbage.

Joost vil for tredje gang på tre år ændre sin strategi helt og vil fremover i stedet være en platform på nettet, hvor medievirksomheder som kabel- og satellitudbydere samt TV-selskaber kan få bragt deres film under egne varemærker. De gratis fremvisninger af TV og film vil dog fortsætte.

Hård konkurrence

Joost blev etableret i 2006, efter at danskeren Janus Friis og svenskeren Niklas Zennström solgte deres Internet-telefoniselskab Skype til auktionshuset eBay. Konkurrencen fra det Google-ejede YouTube og Hulu, som ejes af Rupert Murdochs News Corp, NBC Universal og Walt Disney Co., har imidlertid været hård. I begyndelsen krævede brug af Joost, at man hentede et program til computeren. Siden besluttede Joost at satse på ren Internet-fremvisning.

»I disse hårde, økonomiske tider er det af stigende vigtighed at kunne handle som en uafhængig, annonceunderstøttet onlinevideoplatform,« siger Mike Volpi, som efter to år går af som øverste chef og erstattes af Matt Zelesko, der står for teknikken bag Joost.

Mike Volpi fortsætter som bestyrelsesformand for Joost.

Joost lukker sig kontor i Holland og vil afskedige et større antal medarbejdere, helt op mod 70 af de 90 ansatte, skriver New York Times.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen