Berlingske Business
17:42

Jobdatabaser i fremgang på hårdt presset marked

Euforien er væk og de rige onkler med risikovillig kapital vender jobdatabaserne på internet ryggen. De seks store på

det danske marked kæmper alle for at få driften til at løbe rundt. Men på trods af et hårdt presset

marked vurderes udviklingen til at være positiv - vigtigste trend er, at online vinder terræn i forhold til rekrutteringsfirmaer

og annoncer i dagbladene.


- Markedet for jobannoncer i aviser og rekrutterings branchen har mistet næsten halvdelen af

markedet. Så det er flot, at det er lykkedes jobdatabaserne at holde skansen, siger Kaare Danielsen, adm. direktør og ejer

den danske jobdatabase på internet, Job-Index.



Seks store

Job-Index er blandt de seks store aktører i Danmark.

De øvrige er Jobzonen, Stepstone, Matchwork, Monster og Ofir. Derudover er markedet præget af en række små

aktører, som fortrinsvis har specialiseret sig inden for forskellige nicher.


Kaare Danielsen venter en fremgang på

mellem 15 og 20 pct. i omsætningen og et overskud i år. i 2001 var omsætningen på ni mio. kr. efter et årsresultat

på 219 tusinde kroner.


Udover Job-index præsterer Stepstone overskud på forretningerne i Danmark:


- Det

er et meget hårdt marked. Næsten ingen danske virksomheder rekrutterer, men jeg syntes det er flot, at flere selskaber

på et så presset marked kan præstere overskud, siger adm. direktør Anders Frits-Carlsen, adm. direktør

i Stepstone.


Det samlede marked online for jobannoncer i Danmark vurderes af flere kilder til at være på 85 mio.

kr. til 100 mio. kr. i 2001.



Billigere annoncer

Stepstone er den jobdatabase, som har den største omsætning,

da selskabet omsatte i nærheden af 30 mio. kr. i Danmark sidste år.


Stepstone-direktøren vurderer, at det

samlede online marked vil falde lidt i år. Men nedgangen er slet ikke i den størrelsesorden som den de store morgenaviser

oplever på jobannoncerne.


- Der er ikke vækst i online markedet, men vi vinder markedsandele i forhold til offline

og det er det vigtigste. Men hvis aviserne taber markedsandele på 100 mio. kr. i vil online medier omsætning formentligt kun

stige med 10 mio. kr., da det er billigere at annoncerer online, siger Anders Fritz-Carlsen.



Primære medie

Kaare Danielsen

mener, at internet er på vej til at blive det primære rekrutterings medie:


- Det pressede marked kan betyde, at internet

overtager rollen som det primære jobmarked fra aviserne. Det er blevet meget lettere for virksomhederne at rekruttere, da de

blandt andet modtager mange uopfordrede ansøgninger. Virksomhederne er derfor ikke så villige som tidligere til at betale

dyrt for annoncer i dagbladene, siger han.


Databaser med jobannoncer på internet var for få år siden spået

en stor fremtid. Investorerne troede så meget på ideen, at flere af de store internationale selskaber kunne bruge gastronomiske

beløb på alene markedsføring i blandt andet TV.


Som de fleste andre dot-com ideer er luften senere gået

af ballonen.


Investorerne står ikke længere i kø for at investere i de internetbaserede jobdatabaser og væksten

har langtfra nået de forventede højder.


Derudover står jobmarkedet i stampe, som følge af de generelt

dårlige økomomiske konjunkturer.


I Danmark har det haft fået den konsekvens, at flere af de små aktører

er faldet fra. Og Anders Fritz-Carlsen forudser, at konsolideringen i markedet vil fortsætte:


- I år eller i begyndelsen

af næste år vil formentligt to ud af de seks store jobdatabaser på det danske marked forsvinde. Der er ikke plads

til så mange store aktører herhjemme, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen