Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Jeg bliver pissesur, hvis nogle ikke fortæller mig, at de har lavet fejl. Jeg bliver rasende

be
Det er vigtigt at turde tage diskussioner i en moderne virksomhed, mener Betina Hagerup, direktør i Erhvervsstyrelsen. Arkivfoto: Niels Ahlmann Olesen Foto:

Fejl er en forudsætning for forandringer. Derfor er vejen til En digital transformation i Erhvervsstyrelsen gået gennem en kulturændring, som har givet medarbejderne lov til at fejle. Direktør Betina Hagerup har brugt »sindssygt meget tid« på at bygge en digital rygrad i den offentlige instans.

»Jeg bliver ikke sur, hvis der sker fejl. Men jeg bliver pissesur, hvis nogle ikke fortæller mig, at de har lavet fejl. Jeg bliver rasende. Det er ikke i orden, og det ved folk her i huset godt.«

Den kontante udmelding kommer fra Betina Hagerup, som de seneste godt fire år har siddet i spidsen for Erhvervsstyrelsen. Her har den altoverskyggende opgave for direktøren været at transformere den offentlige instans under Erhvervs- og Vækstministeriet fra at være en traditionel sagsbehandlende styrelse til at være en moderne servicevirksomhed med en digital rygrad – et projekt til omkring en halv milliard kroner.

Morten Albæk

Sådan en øvelse kræver ifølge Betina Hagerup mere end indførelse af digitale løsninger, det kræver en kulturændring, og det har for Erhvervsstyrelsens flere end 300 medarbejdere betydet, at de ikke længere er underlagt en »nulfejlskultur«, som ellers ofte er gældende i det politiske system.

»Man kan ikke lave sådan et projekt og have nul fejl. Det er digitaliseringens natur, at der sker fejl. Man bliver nødt til at eksperimentere for at udvikle, men det er så også vigtigt hurtigt at korrigere,« siger Betina Hagerup.

Kan give kvalificeret modspil

Berlingske Business møder den karismatiske leder på Erhvervsstyrelsens kontorer i et pakhus på Langelinie Allé på Østerbro i København.

Betina Hagerup kalder sig selv en »skide cand.merc.er«, som med erfaring fra det private erhvervsliv og viden om forretningsprocesser ikke er en typisk offentlig leder – og slet ikke en leder, man kan »binde noget på ærmet«, når det kommer til digitaliseringens veje og afveje.

»Det betyder selvfølgelig også, at jeg er i stand til at give kvalificeret modspil til organisationen, og det er supervigtigt i arbejdet med at flytte den,« siger Betina Hagerup, som under interviewet jævnligt flytter sine briller fra næsen op i det mørke, korte hård, som smøg hun ærmerne op for at tage fat på en forestående opgave.

e-boks

Betina Hagerup er kendt som en målrettet leder med høje ambitioner, og det er der brug for, når hun og resten af Erhvervsstyrelsen skal imødekomme erhvervslivets stigende forventninger og krav.

Torsdag kunne Berlingske Business berette, at en stor del af erhvervslivets topledere har rykket teknologi og digitalisering helt op i toppen af dagsordenen, og ifølge Betina Hagerup har en modernisering af Erhvervsstyrelsen været nødvendig for at kunne håndtere pligter og opgaver over for erhvervslivet,

»Vores kunder er vant til at få en ordentlig service hos banker og andre steder. Det er et pres, som det offentlige også står overfor. Vi skal levere tilsvarende service for vores kunder. Sådan er det i et moderne samfund,« siger Betina Hagerup og fortsætter:

»Udfordringen for os er hele tiden at kunne følge med i det tempo, omverdenen forandrer sig i. Hvis man skal kunne levere som styrelse både i forhold til de kunder, man betjener, i forhold til den tilsynsrolle, man har, og i forhold til det politiske system bliver man nødt til hele tiden at være »alert« og orientere sig om, hvad der sker i omverdenen. Vi skal kunne fange signaler hurtigt,« siger Betina Hagerup.

Okay at diskutere

Moderniseringsprogrammet sluttede, da 2015 blev til 2016, og det er en mere effektiv styrelse, Betina Hagerup nu står i spidsen for. I dag tager det eksempelvis fem minutters tid at registrere et selskab, mens det tidligere kunne tage flere uger. Direktøren selv har taget stor del i transformationsarbejdet, for det er, mener Hagerup, helt afgørende, at digitalisering ligger helt oppe på direktionsniveau.

»Jeg har selv engageret mig supermeget i det her projekt og brugt sindssygt meget tid på det. Hvis man ikke har digitalisering på direktionsniveau, kan man ikke drive den forandringsproces. Digitalisering er ikke teknik – det er dybest set at forstå sin virksomhed og virksomhedens forretningsproces og finde ud af, hvordan man vil digitalisere og have det interface til kunderne,« siger Betina Hagerup.

pix-Andrus Ansip

Hun har blandt andet benyttet sig af løbende evalueringer både af leverandørernes og egne præstationer.

Læring af evalueringerne er brugt som springbræt til at komme videre, og det har ifølge Hagerup sendt et signal til medarbejderne om, at det er okay at diskutere, om de enkelte beslutninger er rigtige eller forkerte.

»At turde tage de diskussioner er en del af det at være en moderne virksomhed. Ellers kan man ikke flytte sin organisation,« siger hun.

pix-Peter Friis

Næste store indsatsområde for Betina Hagerup og Erhvervsstyrelsen er et andet nøgleord i erhvervslivet, nemlig data, som blandt andet skal styrke kontrollen med virksomheder yderligere. Data kommer ifølge Betina Hagerup til at fylde meget både internt og eksternt de næste år. Der bliver altså ikke tid til at dvæle ved den nye digitale virkelighed i virksomheden.

»Forandringer er det nye normal, det er ikke stabilitet. Medarbejderne skal ikke være bekymrede for forandringer. De skal være bekymrede, hvis der ikke sker forandringer, for så er jeg faldet i søvn,« siger Betina Hagerup og griner.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen