Berlingske Business

Jay-Z: Den er hjemme!

pix-Jay-Z
Hiphopstjernen Jay-Z, alias Shawn Carter, som her ses med sit Grammy-trofæ i 2013, er ny ejer af musiktjenesten Wimp. Arkivfoto: Robyn Beck, AFP/Scanpix Foto:

Den norske musikstreamingtjeneste Aspiro er nu solgt til den amerikanske hiphopstjerne, som i forvejen sælger blandt andet tøj.

Den amerikanske hiphopstjerne Jay-Z er nu endegyldigt den nye ejer af den norske musikstreamingtjeneste Wimp, som blandt andet Telenor udbyder herhjemme.

Fredag var det lykkedes ham at få accept fra flere end de nødvendige 90 procent af aktieejerne til at overtage Wimp og det børsnoterede moderselskab Aspiro efter flere ugers kamp med utilfredse aktieejere, som ikke mente, at hans bud var højt nok.

Jay-Z, der er gift med popstjernen Beyonce og bærer det borgerlige navn Shawn Carter, overtager Wimp gennem sit firma Project Panther Bidco, og overtagelsen gør den norske mediekoncern Schibsted omkring 160 millioner kroner rigere. Schibsted ejer 75 procent af selskabet Streaming Media, som igen ejer 76 procent af Aspiro.

Tvinges nu til at sælge

Købsprisen for Aspiro er på 464 millioner svenske kroner eller 371 millioner danske kroner.

Jay-Z er en af verdens bedst sælgende musikere og har allerede købt sig ind i både tøj- og sportsbranchen. Han ejer således 40/40 Club-sportsbarerne og Rocawear-tøjmærket.

Med over 90 procent af aktierne i hus kan Jay-Z tvangskøbe resten af aktionærerne ud af Aspiro, der trods sit norske ophav er børsnoteret i Stockholm.

Jay-Zs kollega, rapperen De Dre, solgte sidste år sine Beats-hovedtelefoner til den amerikanske IT-gigant Apple, og rapperen 50 Cent solgte sin vitaminvand til Coca-Cola.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen