Berlingske Business

iZettle i børsjagt på 2 milliarder svenske kroner

iZettle
Foto:

Den svenske startup iZettle er på vej på børsen. Det fortæller betalingsudbyderen i en pressemeddelse sammen med et ambitiøst mål: Noteringen skal rejse 2 milliarder svenske kroner.

»Begyndt at sælge alle vegne« lyder det optimistiske slogan for betalingstjenesten iZettle. Det har nu fået en ekstra betydning, efter at virksomheden har offentliggjort at de er på vej på børsen i Sverige. Fintech-startuppen har ellers rejst kapital fra investorkredsen ad flere omgange, men går nu på Nasdaq Stockholm i jagten på milliarder af svenske kroner.

»Børsnoteringen vil give os en bedre adgang til kapitalmarkeder, der kan muliggøre vores videre vækst og styrke vores profil med handlende, nøglepartnere i erhvervslivet og i den hårde konkurrence for at hverve talent,« lyder det fra topchef Jacob de Geer i en udmelding.

(Artiklen fortsættes under grafikken)

Væksten er på mange måder blevet et mantra hos iZettle. Virksomheden rejste i fjor lidt under 300 millioner danske kroner fra investorer, og udvidede produktsortimentet til at inkludere teknologiløsninger til lagerhold, produktdata og foretage analyse for kunder til udvikling af erhvervspotentiale. Desuden investerede den svenske startup i en e-handelsplatform for forretningsdrivende i Sverige og Storbritannien ifølge erhvervsmediet Bloomberg.

Kapitalblødning og 40 procent i vækst

På den korte bane, skal børsnoterignen dog dæmme op for den kapitalblødning, der præger mange startups i de første år. Det betyder i praksis, at iZettle skal vækste med 40 procent om året og gerne skulle undslippe årlige underskud ved udgangen af 2020. Navigatørerne gennem børsnoteringen skal ifølge virksomheden være Carnegie Investment og J.P. Morgan, der tilsammen skal hjælpe grundlæggerne, topchef Jacob de Geer og bestyrelsesformand Magnus Nielsson, til at finde de påkrævede 2 milliarder, som planen øjensynligt kræver.

Den svenske betalingsservice blev grundlagt tilbage i 2010, og havde i fjor en omsætning på 776 millioner svenske kroner, eller lidt under 550 danske, og en aktiv brugerbase på 413 millioner. Samtidig støttes den svenske startup allerede af en række etablerede navne indenfor betalingsløsninger, og på listen over investorer findes både Mastercard, American Express og den spanske storbank Santander, foruden flere indeksfonde, skriver Financial Times.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen